Incredible India II
Za smogem hustým tak,
že by se dal krájet a dost možná ještě dál, je New Delhi. Ve dne je docela
obyčejné, ale sotva ho v noci přikryje černočerná tma, začnou se tam dít
podivuhodné věci.
Chovat se mile v příjemném a bezpečném prostředí umí
každý blbec. Ale jóga a spiritualita není o úsměvech a životě spojených s ideálním
prostředím. Jóga je praxí učící nás brát svět takový jaký je. Mnohem více se o
sobě dozvíme, dostaneme-li se do situací mimo bezpečí známého a komfort domova.
Do situací, kde jsme nuceni reagovat novým a neotřeným způsobem.
Lidé hledající spiritualitu jedou do svých vyhlídnutých
letovisk, chrámů, ašrámů, jógických škol a arjuvédských wellness kde zažívají
příjemné chvíle plné klidu a oddychu. To jsou však jen „Potěmkinovy vesničky“
vytvořené právě za účelem turistického ruchu. Pravá spiritualita nespočívá
v tom dívat se na to krásné, ale dívat se na celou škálu barevnosti světa
bez rozdílu. Stejně jako Princ Siddhártha opusťme tedy svůj palác, kde není
místo pro strast, starobu, nemoc a smrt a vydejme se do každodennosti rušných
ulic indického světa.
V ulicích naleznete jak krásné, tak odporné vjemy útočící na
všech pět smyslů. Vše je prostoupeno rozličnými pachy i barvami. Na jednom
místě voní místní kuchyně, na druhém zatuchlá močovina. Stoupnete-li si mezi
obě místa... Jistě si sami umíte představit.. Ona „močovůně“ byla nejintenzivnější
před odletem při naší poslední návštěvě New Delhi v nejturistitější části,
kterou jsme navštívili. Nutno dodat, že tato část města se nacházela blízko
hlavního nádraží (což je pro oblasti nádraží typické, na což jsem se rozpomněl po
návratu během nadechnutí se na bratislavské „hlavnej stanici“).
Ale zpět k tomu o čem cestovní kanceláře nehovoří. Odpadky
jsou obvykle odhazovány z rukou přímo na zem. Kdykoli jsem chtěl po sobě
něco uklidit, řekl mi náš domorodý přítel, průvodce a spolucestovatel „Nech to
být, oni to uklidí.“ Byť mi bylo takovéto jednání proti srsti (rodiče a život mě naučili, že nikdo za mě
nic neudělá, a když chci něco změnit, musím to změnit sám) nebojoval
jsem navenek s místními zvyky (apropo
nepřipomíná vám toto delegování práce mentalitu našeho národa?). Ono ani
nebylo jak. Odpadkové koše chyběly, a když byly, smetí bylo více. V restauraci ono
„oni to uklidí“ ještě pochopím, ale
kdo jsou ti „oni“ v ulicích? Zde
se dostáváme k pozůstatkům bráhmanské tradice rozdělující obyvatelstvo do
čtyř varunas (varun; kast). Bhagavadgíta
takto popisuje čtyři typy lidí dle charakteru. Realita je však jiná. Kasty dělí
lidi dle sociálního stupně na brahmins (brahmány;
kněží), kshatriyas (kšátrije; válečníky),
vaishyas (vaišje; obchodníky) a shudras (šudry; služebníky). Mimo tento
systém však existuje ještě jedna skupina, jejichž členové jsou zváni pariahs (nedotknutelní). Tento název je
však nepřesný. Ve skutečnosti jsou tito lidé nedotýkatelní. Právě tito lidé jsou těmi, kteří zametají ulice od všeho svinstva
počínaje plasty a exkrementy konče.
Poznámka: Pariahs jsou
původem původními obyvateli Indie podrobenými nájezdnými Árijci, jejichž brahminské
náboženství jim přidělilo status mimo kastovní systém.
Oficiálně sice kastovní systém již několik desítek let již
neexistuje, ovšem v praxi jméno prozrazuje kastu, která je stále
zohledňována (například v možnostech dosáhnout vyšší úroveň vzdělání,
pracovní zařazení, anebo tradičně domlouvané sňatky). A tak platí ono latinské „nomen omen“. Jestliže o lidech
z nejnižší kasty můžeme hovořit, že mají nejmenší možnosti, pariahové
nemají žádné. Natožpak hovoříme-li o jejich právech. Dojde-li například k šikaně,
znásilnění, či vraždě nedotýkatelného, jen málokdo se obtěžuje vyšetřováním.
Naštěstí však začaly vznikat nevládní organizace se snahou napravit tento stav.
Náprava si však vyžádá ještě nějakou tu generaci.
A právě tento návyk, že je zde vždy někdo, kdo za nás náš
bordel uklidí je hlavním problémem týkající se sebeodpovědnosti a ekologie této
krajiny. Ale abych nebyl neférový. Nemíním svalovat vinu za ekologickou situaci
na Indii. V Indii je jen více viditelná. Tato situace se týká celého světa
a zejména toho prosperujícího. Vinit za vše místní obyvatele je pokrytecké. Jsme
spolupodílníci tohoto problému. Zdroje jsou omezené na Zemi omezené a tak
prosperita jednoho jde ruku v ruce s chudobou druhého. Mnoho odpadků
tak vzniká právě kvůli turistickému ruchu a obchodu se zahraničím. Prosperita
jakéhokoli státu stojí obvykle na historickém parazitování a uzurpování krajiny
jiné. A tak i my jakožto součást Evropského kontinentu jsme spolupodílníci
tohoto problému. A co se týká sebeodpovědnosti, potýkáme se stejným problémem
(dlouhá léta vyhazuji po jiných odpad do míst k tomu určených). U Indie je
tento problém ve vztahu k počtu obyvatel na metr čtvercový jen
viditelnější… Příklady táhnou a tak každý jeden nejmenovitý z nás může
svým příkladem změnit své okolí a následně i celý svět.
Naši cestu jsme začali od toho nejhoršího, směrem k
lepším zítřkům. Po cestě z New Delhi jsme se vydali po hlavní dálnici
směrem na sever do Chandigarhu, kde měl náš „comrade“ pracující jako advokát
soudní jednání. Cestou jsme se s New Delhi rozloučili s "himalájským podhůřím", tedy s desítky metrů vysokou
hořící, kouřící a zapáchající horu tvořenou odpadky. Tento "monument"
značně překračuje původní projekt. Budete-li pozorní, uvidíte v levé části
korbu nákladního automobilu. Poblíž této skládky bydlí ti z chudších vrstev
obyvatel (tedy ti, co mají na to zaplatit si střechu nad hlavou).
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára