Není jóga jako jóga
Každý máme představu o tom co je to jóga a jaké je její působení
na člověka. Představy jsou však vzdušnými zámky. A zkuste postavit zámek
v oblacích! A nyní si představte, že se upnete na takovouto stavbu a
jednou zjistíte, že na oblaku se stavět nedá. Takováto deziluze se může stát
velmi demotivujícím faktorem na cestě za naším cílem.
Proto je výhodné nelpět na svých představách jak o sobě, tak
o praxi samotné. Aneb buddhistické vysvětlení efektu sněhové koule: lpění ⟹
chtění ⟹ utrpení.
Chceme-li pracovat na osobní transformaci, je efektivní
začít s prací skrze vlastní tělesnost. Naše tělo totiž ví mnohdy více, než
naše mysl. Naučit se ovládat své tělo pak znamená naučit se pružně reagovat na
podněty okolí. Naučit se poslouchat své tělo znamená zahájit hlubinný a
vrstevnatý ponor, který je vstupní branou pro zahájení osobního transformačního
procesu! Znám spoustu lidí bravurně ovládající své tělo, ale jen málo těch,
kteří si umí pravdivě naslouchat a komunikovat tak se svým tělem. Ovládat své
tělo neznamená naslouchat svému tělu. Vystavovat se jen komfortním situacím
taktéž neznamená naslouchat svému tělu. Naslouchat svému tělu znamená otevřít
se a přijímat přicházející podněty. Naslouchat sobě znamená stát se
pozorovatelem a nezasahovat do probíhajícího procesu (to je obrovská výzva).
Nezasahovat neznamená být pasivními, avšak aktivita spočívá v pozorování, ne
v konání. Naslouchání svému tělu je hluboká osobní zkušenost. A každá jedna
taková zkušenost je vždy jen svrchní vrstva toho, co ještě můžeme zažít. Má
osobní zkušenost je taková, že kdykoli jsem zažil hlubší spojení se sebou,
následně vždy přišlo další prohloubení této skutečnosti.
A jak má jogín vypadat? To může být různé, například takový
Shiva, který je patronem jógy má modrou pleť a dva páry rukou. Takže jestliže
odpovídáte tomuto popisu, jste ideálními aspiranty jógové praxe. Ale vážně,
barva kůže, počet rukou, nohou, či hlav nejsou určujícími faktory. A co víc, jsem
přesvědčen, že žádní jogínové neexistují! Existují pouze lidé - bytosti
praktikující jógu. Ani barva kůže, počet rukou, nohou, či hlav nejsou
určujícími faktory. A pozor, ani osobní motivace pro praxi samotnou není
určujícím faktorem a nesvědčí o „správném“ směřování této cesty.
Potřeba identifikace s nálepkou jogín může být buď
nevhodným vyjádřením, či zjednodušením vlastního směřování. Anebo potřebou
vlastní identifikace a zakotvení se ve vesmírné pavučině. Stejně je tomu
s faktory psychickými. Mnoho lidí má představu, že člověk praktikující
jógu má být milý, mírumilovný a sluníčkový za každého počasí. Omyl! Může takový
být, ale nemusí. Praxe jógy je totiž velmi dobým způsobem jak zamaskovat svoje
psychické handicapy! Veškeré naše slabosti a neurózy (mentální, emocionální a
sociální dovednosti, resp. nedovednosti) se tak dají schovat za nálepky
bohulibě vyhlížející praxe. Ty mohou mít různé formy od těch, co jsou
společensky nepřijatelné až po ty, co jsou lidmi ceněny.
Co mohu říci jistě je, že jógová praxe dělá praktikující
citlivějšími. S tím mohou souviset mnohdy i intenzivnější reakce na
podněty. Opakuji, že mohou, avšak nemusí. Reakce jogínů jsou tak mnohdy prudké
a nedůtklivé. Byť může být reakce velmi silná, jak rychle přijde, tak rychle
odejde. Mysl pak zůstává opět klidná bez zátěže držící se nedokončené reakce.
Jedná se však o vysvětlení reakce, ne o její omluvu. Takovéto jednání je jen
přechodné. Jakmile dosáhneme skutečného klidu, zůstáváme v něm, i když
kolem nás řádí hurikán. Pak již nereagujeme spontánně, ale máme na výběr.
Význam takovýchto reakcí vysvětluje následující zenový příběh:
Putovali spolu dva
zenoví mniši Tansan a Ekido a dospěli k brodu. Na břehu stála překrásná mladá
dívka v hedvábném kimonu. Očividně měla strach přejít přes řeku, protože ji
vzedmuly silné deště. Ekido se rychle podíval jinam. Naproti tomu Tansan
nezaváhal a beze slova vzal dívku do náruče a přenesl ji přes řeku. Na druhém
břehu ji opatrně postavil a oba mniši pokračovali mlčky v cestě. Uplynula
čtvrthodina, půlhodina, celá hodina. Tu Ekido vyhrkl: “Co to do tebe vjelo
Tansane! Porušil si několik mnišských pravidel naráz. Jak sis té hezké dívky
vůbec mohl všímat, natož se jí dotknout a přenést jí přes řeku?” Tansan klidně
opáčil: “Já jsem jí nechal u řeky, ty jí ještě neseš?”.
Hari Óm
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára