citáty

"LET IT FLOW!"

"Nechme se nést na vlně jógy..."

"Practice, practice, practice, practice..."
Sri K. Pattabhi Jois

piatok 29. marca 2013

Diagnóza „jógoholik“





Diagnóza „jógoholik“


Co že to je jógoholismus? Jedná se o závislost na počínání s čímkoli, co se pojí s jógou, anebo s jejími technikami. Jedná se o diagnózu na celý život. Rád bych se s Vámi tímto článkem podělil o svoji zkušenost s touto cestou. To denní jógová praxe měnila a mění moje postoje. Stejně tak jak moje přístupy proměňují moji osobní jógovou praxi.

Ahoj, jmenuji se Petr a jsem jógoholik. Na počátku tohoto stavu jsem měl k józe vyloženě negativní vztah. Pokládal jsem ji za cestu do pekel. Za sebestřednou techniku nesoucí s sebou problémy. Asi nejčastější otázka adeptů jógy bývá „Jak začít s pravidelnou jógovou praxí?“ Abych řekl pravdu, s tímto jsem problém neměl. Vždy když jsem si něco umanul, zahryzl jsem se jako bulldog a šel si za svým. Možná si řeknete, že jsem měl štěstí, ale vězte, že i tento přístup má své stinné stránky. Jeho temnou částí je že když příliš tlačíte na pilu, tak se její zuby ztupí a ztrácí se tak i nadšení k jakékoli prováděné činnosti. A nenápadně, avšak postupně přestanete mít radost z toho, co děláte. To se mi již stalo mnohokrát v dřívějších aktivitách. Kdykoli jsem po létech dřiny dosáhl mnou vysněných dovedností, mizelo s ním nenápadně s nepřímou úměrou i mé nadšení.
Když jsem nedosahoval svých představ, byl jsem nespokojený. Když jsem svých představ dosáhl, uspokojení netrvalo dlouho. S každou zdolanou příčkou žebříku se přede mnou objevily tři další.

Jógová praxe má oproti jiným činnostem tu výhodu, že nabízí způsob, jakým se z tohoto věčného kolotoče nespokojenosti a utrpení vymanit. Dokonce tento kolotoč i popisuje. Jóga má širokou paletu technik a tak si pod pojmem jóga můžete představit téměř jakoukoli činnost. Pro většinu lidí pojem „jogín“ představuje eskamotéra, který své tělo uzluje do bizardních uzlů a tvarů. Toto je však jen jeda z technik jógové praxe učící zejména koncentraci a podpoře těla při praktikování meditačních technik. Pro mě slovo „jogín“ reprezentuje kohokoliv, kdo se věnuje intenzivně a pravidelně jakékoliv činnosti. Jóga je cestou přístupu! A tak nezáleží na tom, co děláme, ale jak k dané praxi přistupujeme. Opakováním praxe pak dochází k jejímu zušlechťování a ke změně přístupu. Stejně tak se i moje pojetí jógové sádhany (praxe) se mění s odcvičenými léty. Neexistuje přesný popis toho, jak má daná praxe vypadat. Jóga je totiž živý organismus, který odráží naše vlastní preference.


Hari Óm

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára