citáty

"LET IT FLOW!"

"Nechme se nést na vlně jógy..."

"Practice, practice, practice, practice..."
Sri K. Pattabhi Jois

utorok 13. februára 2018

Incredible India I



Incredible India I

 Incredible India (Neuvěřitelná Indie) je motto indické turistické kampaně Ano, Indie je neuvěřitelná. Jak v dobrém, tak ve špatném…

„Ty děláš jógu? A v Indii jsi byl?“ Jak často jsem slyšel tuto otázku. Jako by cestování mělo co společného s jógou. Konečně se tedy můžu zařadit mezi ty jógující, jejichž pravost je určena návštěvou země, kterážto je kolébku této praxe. Ale vážně. Nemíním se chlubit návštěvou Indie. Mnozí si tuto zkušenost nemohou dovolit a jsou mnohem více jogíny nežli sami tuší. Nikdy jsem na cestování nebyl. Ve svém nitru jsem jako ten český Honza, co se rád válí doma za pecí. Vždyť všude dobře, doma nejlépe.
„Duchovní zážitky se netvoří, ty přicházejí.“
Jóga je popisována jako spirituální praxe. Její kolébkou je Indie. Z toho mnoho lidí dedukuje, že Indie je spirituální zemí. A tak její návštěvu lidé obvykle spojují s duchovními zážitky. A když nepřichází, je třeba si je vytvořit. Pokud za takovýmito zážitky potřebujeme cestovat, jen stěží se můžeme nazývat duchovními. Důvod je prostý. Obracíme se opačným směrem. Ve skutečnosti jsou takovéto zážitky všechny, kterých jsme přítomni. Jak praví staré moudro „Sedni si a celý svět přijde za tebou.“
Neměl jsem nikterak velkou potřebu tuto zemi navštívit. Moji zvědavost však podnítil kamarád, kterého jsem se po návštěvě Indie v duchu výše zmíněného „Sedni si, celý svět přijde za tebou.“ zeptal, zda v Indii mají lepší odpovědi na nezodpovězené otázky. Odpověděl „Ne, ale víc lidí se ptá.“
Samozřejmě, že moji návštěvu této země podpořil fakt, že je tato země kolébkou mé srdcové záležitosti – jógy. Přesto jsem se nerozhodl pro návštěvu jógického ášrámu, kde bych v izolaci od okolního světa strávil několik dnů v představě, že se nacházím někde v Ómu odříznut od denní reality Indie. Zajímali mě lidé, jejich pohled na život a atmosféra této země. A právě o tuto realitu bych se s vámi rád podělil. Samozřejmě si jsem vědom, že jakýkoli turismus v sobě skrývá fakt, že pohled na denní dění je jako dívat se do výkladní skříně a interpretovat to, co v ní spatříme. Přesto jsem měl možnost nahlédnout hlouběji díky našemu indickému spolucestovateli, který nám dal možnost hlubšího vhledu na indický sociální systém.

Před odletem mi kamarádka řekla, že lidé, kteří navštívili Indii, ji buď milují, anebo nenávidí. A že mě typuje na toho, který ji bude milovat. Po pravdě se nemohu rozhodnout. A ani nechci.
V letadle jsem objevil časopis, v němž bylo motto indické turistické kampaně „Incredible India“ (Neuvěřitelná Indie) jejíž slogan jsem si vypůjčil. Ano, Indie je neuvěřitelná. Jak v dobrém, tak ve špatném. Stejně tak i moje dojmy z této země jsou značně smíšené. Měli jsme možnost ochutnat jak z toho sladkého, tak hořkého. Asi největší šok nás čekal po příletu v New Delhi. Město, jehož oficiální počet obyvatel je přes 17 miliónů obyvatel (reálně jich je tu o nějaký ten milión víc) se holedbá takovým smogem, že se mi připomněl Rákosníček se svým „Za mlhou hustou tak, že by se dala krájet…“
Takže pěkně od začátku. Za smogem hustým tak, že by se dal krájet a dost možná ještě dál, je New Delhi. Ve dne je docela obyčejné, ale sotva ho v noci přikryje černočerná tma, začnou se tam dít podivuhodné věci. Pak je lepší do některých částí města nevstupovat…




New Delhi jsme navštívili celkem třikrát v závislosti na letech, které jsme absolvovali.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára