Chování svalu a napětí
Svaly slouží mimo pohybu také
k tomu, aby držely a ochraňovaly základní pohybovou strukturu - kloubní
pouzdra. V jógovém cvičení není primárně o jakési natahování svalu, jak by
se zdálo, ale o uvědomování si nejdříve našich jednotlivých částí, později i o
centralizaci našeho systému a uvědomování si těla jako celku. Za tímto účelem
se používá uvolňování svalu pro jeho lepší procítění a pro jeho lepší funkčnost.
Uvědomění a uvolnění vzniká střídavým napínáním, posilováním, uvolňováním a
protahováním svalů. Tímto se postupně mění napětí v síti fascií, které
jsou jednou z nepevnějších struktur těla.
Tělesné cvičení působí změny jak přímo, tak
nepřímo. Ovlivňuje nejen pohybovou soustavu, ale i orgány a žlázy
s vnitřní sekrecí, jež působí na limbický systém, který souvisí
s naším emocionálním životem. To vše jsou dobré důvody pro cvičení jógy.
Tím nejdůležitějším je jen přítomný okamžik, tělesný prožitek (pociťovaný vjem)
a s tím související cvičení zachycení změny. Když se nám podaří zkusit
zachytit byť jednu z těchto esencí, blížíme se k cíli. Jestliže ne,
stále víme kam se směřovat. Při tomto směřování neexistuje dobře, nebo špatně.
Existuje jen pokus o zachycení přítomnosti a prožitku. Být přítomným znamená
být (vědět o sobě a svých vjemech) v daném okamžiku na daném místě.
To podstatné…
Pracujeme-li se svaly je třeba napětí postupně
a jemně uvolňovat. Prodýcháváme a krůček po krůčku necháváme tělo zajít hlouběji
a hlouběji do pozice. Kdybychom zašli příliš daleko, anebo příliš rychle
protahovaný sval zpanikaří a smrští se ještě více, než byla jeho původní délka.
To vše proto, aby ochránil zejména klouby před jejich dislokací. V krajním
případě může dojít až k poškození svalu od různých mikrotraumat (drobné
narušení struktury) až k jeho přetrhnutí. Tak podstatná je ochrana naší
základní pohybové struktury – kostry a jejich kloubů. Dáváme si proto načas a
netlačíme. Je třeba být k sobě pozorným, jemným. Abychom takovéto kvality
dosáhli, je třeba se zpomalit a tím prohloubit své vnímání k sobě samému.
Komfortní zóna
Podobný princip práce na jiné úrovni popisuje
psychologie pomocí následného příkladu teorie komfortní zóny.
Představte si tři zóny. Nejvnitřnější je zóna
komfortu, nad ní je zóna učení a za ní leží zóna paniky. Jestliže na sebe
vyvíjíme tlak (lidově řečeno ušijeme na sebe bič) a vystoupíme ze zóny komfortu
do zóny učení, učíme se adaptovat se na novou situaci a zóna komfortu se tím
rozšiřuje. Jakmile však překročíme i tuto zónu a dostaneme se do zóny paniky,
automaticky se stáhneme zpět do zóny komfortu a je velká pravděpodobnost, že ta
se následně ještě zmenší. Stejně jako je tomu u fyzického těla. A představte
se, když se tyto zóny, obdobně jako tento pomyslný sval natrhnou, anebo dojde
k dislokaci kloubu. Jde tedy o to, abychom jemně posouvali své hranice a
vytvářeli tak pro sebe více a více prostoru. Jakmile totiž zvětšíme zónu
komfortu, rozšíří se i zóna učení na úkor rozsáhlé pláně paniky. Velikost,
četnost a rychlost této vytvořeného tlaku - události pak udává, zda se nám tato
vycházka ze zóny komfortu stává formou cvičení a s ním spojeným učením a
posilování sebe sama, anebo úrazem a možným poškozením našeho systému. Vtip je
v tom, že často netušíme, kde leží ony pomyslné hranice našich zón. Není
fascinující podoba funkce tohoto principu?
Pro zachycení sebe sama a samoléčbu je
důležité je neustále směřovat pozornost k svému pociťovanému vjemu a
zkoušet zaznamenat změnu mezi prožívanými přítomnostmi.
Ulpívání ega a napětí
Pociťovaný vjem je zachycením momentálního
stavu takového, jaký je. Jde o prožitek pocitu okolo našeho já, ten však není
ulpíváním ega na našich pocitech. V tom je rozdíl! Rob Preece ve své knize
„Moudrost Nedokonalosti“ popisuje ulpívání ega jako jakési smrštění okolo
našeho já. Toto ulpívání se může týkat jak pozitivních, tak negativních emocí a
souvisí se zraněními, které vznikají zejména v době, kdy nemáme dostatečné
nástroje k jejich ošetření. Jedná se zejména o dobu dětství. Je to jakési
zacyklení se do závislosti prožívání určitých pocitů. To pak způsobuje
pokřivený pohled na vnímání světa za účelem prožívání daných pocitů. Při
prožití intenzivních emocí jako je například strach, či úzkost dojde
ke smrštění ega stejně, jak se tomu děje při překročení hranice napětí
svalu. Takovýto stav je pak spojován s buddhistickým termínem „ulpívání
ega.“ Velmi zjednodušeně je to identifikování se s prožívanou emocí. Moje
osobní zkušenost je taková, že takovéto smrštění člověka úplně pohltí a nemusí
se jednat jen o nepříjemné prožitky, ale například i o smrštění se za
účelem vnímání lásky partnera, namísto společného prožívání přítomného
okamžiku. Přítomnost je tak nahrazena jakýmisi růžovými, či jinak zbarvenými
brýlemi, které zakrývají skutečnost a brání prožívání v přítomnosti. Na
základě osobní zkušenosti jsem přesvědčen, že se tyto smrštění propisují do
těla, které nám samo odkryje příběhy našeho života. Postupným rozpouštěním
můžeme takováto napětí pomocí pocitů v těle následně léčit.
Hari Óm
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára