Z jogínova deníčku
Jóga není cestou
sluníčkovou. Prvotní odhalování kým jsem, se může stát velmi nepříjemnou
zkušeností. Avšak jakmile jednou otevřeme dveře na cestě poznávání, není cesty
zpět…
Předem bych se rád omluvil, že je tento blog po nějakou dobu
v tichosti. Může za to má práce na publikaci týkající se jógických technik
spjatých s procesem dýchání, které je tak oblíbeně zváno pránájámou.
(Pozn. dýchací techniky jsou jen jednou z pránájámických praxí, zato
nejznámější.)
Byť se rád hýbu a pohyb je mou malou osobní obsesí, tak již
mnoho let jako mnozí prohlašuji, že cvičení ásan není jógou, ale že se jedná o
jednu z tradičních praxí. Jóga není orientální fitness, ale že se jedná o
praxi, skrze kterou se učíme být s entitou, kterou zveme JÁ. A k tomu
může sloužit jakákoli činnost.
Dle starých mudrců, vše v tomto vesmíru má jméno a tvar
(nama, rupa). Avšak motivace toho co zve se jógi jde za tyto dva atributy.
Abychom se této podstaty dotkli, podívejme se na jméno a tvar toho, co jóga
zveme.
Etymologie slova odkazuje na termín spojení. Má se na mysli
spojení se s podstatou, kterou zveme JÁ. S podstatou, kterou
vystihuje ono křesťanské „Bůh stvořil člověka k obrazu svému. Slovo jóga
je však pojímána ještě ve významu praxe. Praxe, která nás k tomuto spojení
přivádí.
Nejobvyklejší chápání termínu jóga je systém ozdravných tělesných
cvičení. Jaký byl můj údiv po přečtení knih s tématikou indické a jógické
filozofie, když takto pojímala jógu i indická návštěva.
Pro začátek využijme podobenství této tělesné praxe, jejímž
cílem není získávání pohybových dovedností, nýbrž uvědomění si prostoru, který
obýváme. Prostoru těla. A hle, tu si uvědomujeme ruku, nohu, hlavu. Možná
nalezneme i své ego a jiné části, ze kterých se skládá naše malá existence. Časem
si možná někdo z nás uvědomí, kde se nachází a co vůbec znamená to, co
zoveme tak důvěrně já.
Jelikož dle jógické filozofie je zdrojem utrpení naše mylné
ztotožnění se s tělem, samotné dosahování tělesných dovedností jógu zcela
jistě nedělá. Přesto je práce s tělesnou schránkou důležitá. Bez těla
bychom nebyli a nemohli bychom nic, natožpak dosáhnout seberealizace, tedy
poznat sebe sama. Za svůj život jsem nepotkal člověka, který by se přiblížil
své podstatě tím, že má nohu za krkem. Zato znám několik těch, kteří jsou ve
spojení se svojí podstatou, bez nohy za hlavou.
Naše jednání je podmíněno způsobem, jakým vnímáme. Je
interpretací toho, jak prožíváme sebe a život. A právě jejich směšování je
zdrojem utrpení. Vždyť život není naším vlastnictvím a majetkem. Máme jej jen
propůjčený na vymezený čas. Stejně tak naši tělesnou schránku. Ta se časem
rozpadne jako nádoba z nevypálené hlíny.
Jak jednání, tak vnímání jsou naučené koncepty, které
souvisí s tím, co dle zkušenosti vyhodnocujeme jako příjemné a nepříjemné,
což by měl být ekvivalent bezpečného a ohrožujícího. Avšak šedá je teorie,
zelený strom života a tak jsme v područí svých zvyků a návyků nazývaných
vásanami.
Cílem je tedy rozvoj dovedností týkajících se vnímání a
z nich vyplývající tělesné reality skrze uvědomění si svých hranic a
omezení. Efektivita našeho jednání povstává právě na tom, jak se umíme
pohybovat v prostředí, které nás vymezuje.
Ti, co tvrdí, že omezení jsou jen v naší mysli, jsou
neuvědomělí. Vždyť náš život sám má omezení – narození a smrt. Žijeme
v rozmez mezi moc a málo. Problém spočívá ve faktu, že obvykle si nejsme
vědomi svých skutečných možností, natožpak toho co zveme Já.
Nakonec nemusí jít o to zjistit kdo, či co je ono JÁ, vždyť bohatě
stačí, aby se prožívání našeho života stalo lehčím, příjemnějším.Tak často omílaná denní praxe spojující se s jógou pak
neznačí denní návštěvu tělocvičny, jógového studia, či chrámu. Denní praxe
značí aplikaci toho, co známe z těchto míst do běžného života. Zamyslete
se, je důležitější znát „správné“ provedení pozice utkatásana (pozice
stoličky), či způsob, jakým trávíme nejběžnější chvíle, sedíme-li
v práci, doma čtouce například tuto úvahu?!
BAM
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára