Askeze a oběť
Jóga je cestou askeze, obětiny. Na první pohled by se zdálo,
že jde o pouhé odpírání si své přirozenosti. Je pravdou, že u mnohých jógových adeptů
se tak děje. Takové jednání se po čase začne projevovat jako destruktivní. Ale
i to může být součástí cesty sebepoznání. Vše potřebuje svůj čas.
Askeze pracuje na principu, že si něčeho si nedopřejeme a
něco dalšího za to dostaneme.
Jedním příkladem je fakt, že jógové praxe jsou cestou
psychedelickou, cestou za doprovodu změn stavů vědomí, které napomáhají vidět
život z jiné perspektivy. Ať už si to uvědomujeme, anebo ne. Velmi často
se stává, že se jogínové nechávají strhnout svody těchto změněných stavů
vědomí. Takové činění se podobá situaci, kdy stojíte na křižovatce na semaforu
a když se Vám rozsvítí zelená, začnete obdivovat, jak to světýlko pěkně a
barevně svítí. Na takovém činění není nic špatného, ale je samoúčelné.
Další pastí jógové cesty je ulpívání na elitářství. Většina
lidí inklinujících ke cvičení jógy má dle svého nastavení tendence být ve svém
přístupu k sobě na sebe příliš měkká, anebo naopak příliš tvrdá.
Samozřejmě ideál je jakési spojení obou přístupů. Obrazně řečeno být jako voda,
mít pod měkkým povrchem pevné jádro. Povrch vody se přizpůsobí okolí a za
doprovodu času si prorazí cestu kudykoliv. Takovou má vnitřní pevnost. To se
však snadněji řekne, než udělá. Když jsme pouze měkcí, máme problém
s disciplínou. Jógové techniky nepracují příliš do hloubky, ale ani nás to
moc netrápí. Když jsme na sebe pouze tvrdí, staneme se zároveň křehkými. A
nabízí se, že si budeme své jednání potvrzovat ulpíváním na elitářství a že si
z našeho nezdravého přístupu uděláme přednost. Budeme se stále utvrzovat,
že právě odpírání si nás udělá lepšími. Ale lepšími než kdo? Ale čím se asketa
liší od ostatních lidí? To, že za pomoci technik odpírání si zažil jakési
vhledy? Vhledy člověka nemění, ty mu pouze nastíní cestu. Změna je sama o sobě
cestou.
Netřeba obdivovat silnou vůli. Ale není třeba jí též
opovrhovat. Vše je jednoduše tak, jak jak je. To proto, že ten co má vůli
příliš silnou řeší stejný problém jako ten, co ji má příliš slabou. Jedná se
jen o dva konce jedné tyče. Ale tyč zůstává tyčí. Vůle je jen nástroj, se
kterým se učíme pracovat. Nástroj, který nám pomáhá při směnném obchodu. Stálé
vyrovnávání a balancování. Něco za něco. Energie za energii. Jinými slovy
asketismus je jistou formou požitkářství. Jen z pohledu mainstreamových
poživačů vrcholných zážitků jakými jsou nejčastěji sex, alkohol, jídlo a tabák
se jedná o jakousi formu utrpení. Ale všichni lidé touží po slasti. A kdyby nám
za to že si utrhneme od úst, nebyla nabídnuta nějaká odměna, kdo by tak činil?!
O hedonismu neboli požitkářství panuje velmi zkreslený
obraz. V původním kontextu vyjadřuje užívání si každé drobnosti a
jednoduchosti života. A tak čím je požitek prostší, tím více si jej můžeme
užít, protože se zmenšením četnosti a intenzity vjemů, které útočí na naše
smysly, nám roste paleta možností našeho vlastního vnímání.
Ulpívání na tom, že jsme na sebe tvrdí a že nás takové
činění dělá lepšími je pastí. Tím nechci říct, že na sebe nemáme vyvíjet tlak a
šít na sebe pomyslné biče. Jde jen o jeho míru, aby namísto zvětšení své
kapacity nedošlo k šoku a obranému stažení se a následnému zmenšení naší
kapacity. Velmi podobnému, jako když přetížíme sval.
Není třeba brousit člověka jako diamant, vždyť jeden takový
máme každý uvnitř sebe.
Jsem toho názoru, že jóga by měla člověka vést k větší
otevřenosti a pokoře ke všemu a všem. Netřeba být k druhým, ani na sebe
tak tvrdým a lpět na nějakých nesmyslných technikách. Ty se vytříbí samy. Stačí
jen praktikovat. Vše máme pod nosem, stačí otevřít oči. A jóga je jen jeden
pokus za druhým ospalé oči rozlepit a udržet je otevřené dokořán.
Hari Óm
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára