citáty

"LET IT FLOW!"

"Nechme se nést na vlně jógy..."

"Practice, practice, practice, practice..."
Sri K. Pattabhi Jois

utorok 26. júna 2012

Jsou katarzní techniky skutečně léčivé?



Jsou katarzní techniky skutečně léčivé?


Začněme orientací. Orientací směr zdraví. Proč? Protože naše společnost je orientovaná opačným směrem, než by se našemu organismu líbilo. Společnost a s ním i jeho zdravotnictví se zabývá zejména patologií, nemocemi a všemožnými neduhy. Vždyť i z názvu nemocnice vyplívá, čemu v tomto ústavu bude věnována pozornost. A přitom by stačilo zajít do ozdravovny… Pozornost se šíří organismem jako olejová skvrna po moři, zaplavuje tímto vědomím každou buňku těla a přijímá toto vědomí jako svoji realitu. To věděli již staří jogínové a tak se v jógových praxích můžeme setkat s mnoha vizualizacemi odcházení nepotřebného a škodícího a nabírání nového, blahodárného, představami transformace negativního v pozitivní, či s prostou představou ušlechtilých a blahodárných myšlenek. Tato cvičení nepracují ani tak na mentální rovině, jako na rovině prožitkové. Na rovině inteligence těla. Nejde tedy o to snažit se být někým, kým nejsem, byť dobrým. To vede jen ke vzniku neuróz a poruch organismu. Jde o to zažít a zakusit ten pocit, který se s touto představou pojí. K tomuto zážitku se pak můžeme do budoucna vztahovat i nadále.

Jako první bychom měli definovat co je to katarzní technika. Katarze – z řeckého katharsis, očištění… Jedná se tedy o očistné techniky.
Katarzní techniky jsou spojeny zejména s léčbou traumatu, neuróz a poruch, za jejímž vznikem stojí právě přehlcující události – traumata. Tyto techniky fungují tak, že nás navedou směr zahlcení a zranění. Pak se tváří v tvář konfrontujeme s problémem a přes bouřlivé prožívání emočních stavů dojde ke katarzi – očištění. Po takovém zážitku velmi často dojde k velmi příjemným prožitkům, které jsou až návykové a tak je máme tendence i přes svoji počáteční nepříjemnost prožívat znovu a znovu. To ovšem nezaručí zpracování traumatu uvězněného v těle. Naše organismy jsou velmi křehké a tak jsou velmi často tyto techniky opětovně zahlcující a naše tendence jejich vyhledávání je obdobou vyhledávání vzorců chování v běžném životě za účelem nevědomého znovuprožití a zpracování tohoto přehlcujícího zážitku. Je fascinující jak má náš organismus přirozenou tendenci vyhledávat opětovně obdobné prožitky. To vše za účelem uvolnění uvězněného napětí v těle. Když se napětí postupně neuvolní, jsme chyceni do nekonečně opakující se smyčky, jež naopak již existující napětí jen prohlubuje. Následuje změna kvality našeho prožívání, které je přirozenou vyrovnávací schopností našich organismů. Taková je síla napětí, síla nevybitého nervového náboje v těle.

Živý organismus se přizpůsobí okolním podmínkám. Jestliže se nepřizpůsobí, dochází k jeho destrukci.

Stejně mohou působit i mnohé jógické techniky, které mohou vyvolat katarzní stavy. To se může stát. Není to však jejich přímým cílem. Možnost vzniku katarze je zapříčiněna výchozími podmínkami. Na této cestě se totiž předpokládá jistá pokročilost zvládnutí základních pravidel tzv. jamy a njamy. Pokročilostí nemám na mysli to, co bychom měli dělat, ale naše přirozené nastavení. Ukažme si to na příkladu. Byť je ahinsa – nenásilí, respektive mírumilovnost prvním krokem na cestě královské jógy, bylo by nesmyslné chovat se mírumilovně, jestliže je v našem srdci zloba. Ta je často vnímána jako jedna z příčin násilí. Za tou se často skrývá jiná příčina a její projev není nic jiného, než touha organismu tuto příčinu zpracovat. Potlačování zloby pak není ničím jiným, než násilím na sobě samém. Jestliže ubližujeme nevědomě sobě, ubližujeme tím i okolí a vlastně celému světu. Prvním krokem není změna nás samých, ale změna přístupu k sobě samému! Je-li v našich srdcích zloba, je nutno dovolit si zakusit pocity s ní spojené a to i s jejími dopady. Teprve pak může dojít k přehodnocení návyků našeho nastavení. Je to právě nesoulad našeho vnitřního nastavení a našich představ, který vytváří vnitřní konflikt, který může vést až k závažným poruchám psychiky. 

Popisy stavů dosahovaných pomocí jógových technik vychází z předpokladu, že již máme vybudovány zdravé základy vztahu k sobě a okolnímu světu. Původní pojetí jógy nezná duševní poruchy západních lidí. Cestu k jejich řešení se stále snaží mnozí objevovat teprve se zvýšeným zájmem západu o jógové praxe. Tato cesta nemá přesně dané postupy, protože každá cesta je cestou individuální. A zájem o jógové praxe není ničím jiným, než regenerační schopnostní našich organismů. Přirozenou touhou lidí o uzdravení sebe samých…

Hari Óm

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára