Tváře jógy, aneb jóga jako forma terapie
Pro mnoho lidí jóga představuje jakýsi fyzický tělocvik, při
němž se nesmyslně a neúměrně natahují šlachy a kosti se vytahují ze
svých kloubních pouzder.
Tuto představu pomáhá zejména u fitnessových trenérů napravovat
relativně nový trend „power jóga“, která svým celistvějším přístupem, kdy
cvičenec nejen svaly protahuje, ale i posiluje, napravuje u nezasvěcených dobré
jméno tělesnému jógovému cvičení. Naproti tomu pro zastánce tradičních směrů je
jakousi velmi plochou technikou. To proto, že tradiční pojetí hatha jógínů má
na rozdíl od cvičenců power jógy trošičku odlišné cílení a odlišnost provedení
forem. To se nevztahuje jen na power jógu, ale na všechny dynamické styly jógy
počínaje Krishnamacharyou, přes Ashtanga Vinyasa Jógu jeho žáka Pattabhi Joise,
Prana Vashya Jógu, různé typy Vinyasa Flow Jógy atd… Vytýkány jim jsou zejména
krátké výdrže v pozicích, které nejsou v souladu s pohledem
tradičního pojetí významu ásan a gymnastický vzhled cvičení. Jenomže kdo říká,
jak mají přesně vypadat jógové praxe. Důležitá je samotná opakující se praxe,
ne vzhled technik. Otevřeme-li se vlastní praxi, tak po čase zjistíme, že
nezáleží na technice, ale na jejím provedení. Tím mám na mysli přístup
k technice a procítění jejího vnitřního obsahu. Z pohledu dynamických
forem bych mohl vytýkat hatha jógovým technikám jejich časté nezvládnutí
fyziologických zákonitostí těla. Což má za následek naprosto rozdílné procítění
energie proudící v těle. Toto nezvládnutí je také v rozporu s finálními
popisy ásan. Tradiční texty totiž popisují finální stav pozic, jejichž
procítění není stejné při jejich dosahování. Polopaticky řečeno, když máme
zablokovaný, anebo zamčený kloub, anebo máme nesprávně rozložené napětí
v těle, tak energie těmito místy nemůže procházet tak jak má. Na druhou
stranu musíme přiznat funkčnost i vlivu sugesce, který je často používán. Mozku
je totiž jedno, zda pohyb, či pozici zaujmeme, nebo si ji jen představíme.
Efekt inervace proběhne tak jak tak.
Někteří lidé mohou být překvapeni podobností dynamických
stylů tělesné jógy s různými gymnastickými cvičeními. Kdo řekl, jak mají
jógové praxe vypadat? V sútrách jsou popsány dosahované stavy, to jaké by
měly mít jógové techniky kvality a čeho se jimi má dosáhnout. Ale o samotném
provedení toho říkají málo. O nich mluví zejména praktikující jogíni.
Přetahování se o to co je a co není jóga, není jogínské, ale je jen soubojem
ega o to, které z nich má větší penis! Opravdová jóga se pak blíží svému
překladu. Ten zní spojení. Pochopením a uznáním opravdových potřeb toho
druhého. Je totiž rozdíl mezi tím, co je dobré pro nás a co je dobré pro druhé.
A proto jóga, kterou praktikujete je tou nejlepší právě pro vás, ale nemusí být
tou nejvhodnější pro ostatní. Za vzniklé konflikty a spory mezi jednotlivými
školami může krom ega také zejména nepochopení. To plyne z nepochopení
tradičních textů. Lidé, kteří psali tyto texty, popisovali techniky, které je
dovedly k cíli tak, jak je praktikovali oni sami. To však neznamená, že neexistují
i jiné techniky. Znovu opakuji, jde o přístup, obsah. Ten tvoří tvar formy.
Ulpění na formě, na vnějším vzhledu praxe je další pastí jógové cesty. Názvy
jednotlivých technik by měly být pro naši lepší orientaci, leč bohužel se
stávají pod záminkou udržení kvality cvičení jakousi komerční značkou a formou
elitářství.
Na jednom semináři při dotazu na délku praxe jógy většina
zúčastněných odpovídala, kolik let cvičí. Nakonec přišla řada na jednu 82letou
dámu, která odpověděla „Já jógu necvičím, já se jógou zabývám asi 36 let.“ Tato
odpověď sklidila zasloužený úspěch od všech zúčastněných.
A tak nejde o to cvičit nějakou jógu, ale žít jógu jak
nejlépe dovedeme.
Jedinou deformací může být naše potřeba dělat to, co je nám
blízké a příjemné, namísto potřebného. To je jednou z pastí naší nezkrocené
mysli na cestě tělesné jógy.
Původní pojetí praxe jógy je zejména prací s vlastní
myslí a její přípravou je mimo jiné nám velmi dobře známý zdravotní tělocvik
zvaný jóga. Pro práci s myslí je důležité zaujmout pohodlnou a relativně
nehybnou pozici, při níž můžeme koncentrovat svoji mysl. Důležité je, abychom
nebyli rušeni a to zejména sami sebou. Mysl je dynamické povahy. Její kvalitou
je neustálé těkání a pohyb. Mysl má totiž tisíc a jeden způsob jak upoutat naši
pozornost. V tomto případě jde o to, aby nás nerušila vlastní tělesnost.
Jenomže kolik znáte lidí, kteří umí fixovat svoji pozornost v jedné pozici
po delší časový úsek?
A tak namísto vnitřního těkání ve fixní pozici můžeme zvolit
vnější pohyb za účelem zafixování pozornosti. Jde vlastně o velmi jednoduchý
princip koordinace a vybalancování se, stejně jako je tomu při fixování
pozornosti při udržení stability na nestabilním podkladu (viz chůze po laně
atd.). Právě proto pro nás může být zajímavou cestou učit se pracovat
s naší pozorností.
Zaměření pozornosti neboli koncentrace, je nezbytnou
podmínkou a jakousi vstupenkou pro práci s vlastní myslí. Než ale budeme
schopni být
Tělo je stále stejný koncept, nejde tedy vymyslet něco
nového, lze však využít již existující techniky, anebo znovuobjevit již dávno
objevené. Kolik je lidí, tolik je způsobů cvičení jógy a tak říci, že tato
cesta je lepší než druhá, je velmi krátkozraké. Jóga by měla učit otevření se a
toleranci jak se sebou, tak k druhým.
Jakýkoli sofistikovaný pohyb není pouhé posilování, či
protahování. Jde zejména o sebeuvědomování. Právě sebeuvědomění je bránou jak
k flexibilitě, tak k zesílení. To jsou ale jen vedlejší efekty.
Protože cílem jógy je transformovat myšlení, emoce a celkový přístup k sobě,
světu a životu jako takovému. Tento proces bychom pak mohli nazvat jógovou
terapií.
Přeji Vám mnoho úspěchů při objevování a uvědomování si sebe
samých.
Hari Óm
jaj velmi dobry clanok, dlho mi tieto myslienky bludili hlavou a teraz som ich tu nasla v pismenkach :)...vdaka
OdpovedaťOdstrániťRenata
Děkuji za komentář. Můžete se těšit na sérii několika článků na téma jógové terapie.
OdpovedaťOdstrániťPetr