Smrt
Smrt. Tabuizované téma, ale nedílná součást života každého
z nás. V naší společnosti jsme stejně jako Gautama Buddha před svým
prouzením izolováni v nereálném světě a žijeme iluzorně oddělováni od
utrpení a smrti. Tento velkolepý příběh nám poskytuje výstižné podobenství
našich životů. Narozdíl od prince Siddhárthy jsme však udržováni v tomto
iluzorním světě abychom byli lépe manipulovatelní a pokojní jako ovce. Ale
stejně jako v pohádce o princi Bajajovi jednou nastane čas, kdy
budeme symblicky nuceni setnout hlavu svému průvodci, respektive pastýři,
abychom mohli dále pokračovat ve vlastním růstu.
Objev utrpení, stáří a smrti změnil princi pohled na
život jednou pro vždy a převrátil jej naruby. Lépe řečeno ho přesměroval
ušlechtilejším a praktičtějším směrem. Vřele doporučuji knihu Hermanna Hesse
Siddhártha.
Být si vědom vlastní smrtelnosti je praktické z mnoha důvodů.
Zkuste si někdy všimnout obsahu zpráv? Vraždy, násilí
a hromada negativního. Co na tom lidi přitahuje? Lidi se rádi bojíme
a jsme rádi rozrušení. Prožíváme tak velmi intenzivní emoce ke kterým se
můžeme vztáhnout jako jsou strach, rozhořčení, či soucit. Jednoduše řečeno,
připadáme si živí, cítící, připadáme si, že žijeme. A co víc, je to
bezpečné... Společnost se vyvinula do takové podoby, že se člověk sám sobě stal
největším nepřítelem. Jsme si sami sobě hrozbou. Nad lidmi však stojí
v potravinovém řetězci predátor ještě větší. Je jím lidstvo. Ano, ne
člověk ale lidstvo je na vrcholu potravinového řetězce!
Vědomí smrtelnosti je důležité pro naše psychické zdraví.
Žijeme v jakémsi sterilním prostředí, ve kterém se celá společnost
usilovně snaží o vytvoření iluze spokojeného života a neexistence
smrti. Usilovně nás chrání před emocemi, které jsou chápány jako negativní. Mám
na mysli zármutek a prožívání bolesti. Jenomže život dokáže bolet. To je v pořádku.
Žijeme ve světě, který se projevuje svojí dualitou a tak nemůžeme poznat
skutečného štěstí bez prožití jeho opaku. Jógové praxe se snaží jít ještě za
tyto prožitky, ale o tom později. Společnost tak jak ji známe je
k jedinci ve své podstatě nepřátelská a jen jej využívá jako paliva
do motoru. Toto nastavení není projevem zlé vůle, tvoříme ji totiž zase my
a pouze na nás závisí, jak se bude vyvíjet. Je nepřetvařujícím se
zrcadlením celého lidského společenství se vším všudy. Vypovídá tedy o nás
samých. Představte si společnost jako nedovyvinutého a nezralého jedince
a pochopíte její chování k nám. Je malým dítětem a děti jsou
kruté. Nemohou za to, teprve se učí. Nevědomost hříchu nečiní. Stejné je to
i s naší izolací od smrti. Snaží se nás před ní chránit, ale dopad
takového chování je kontraproduktivní. Vytváříme si tak sami sobě hendikep.
Akceptací smrti můžeme přestat řešit nesmyslné filozofické
témata konce světa. Ten je vlastně podobenstvím vlastní smrti. S některými
jedinci tato představa podvědomě rezonuje pro smrt druhu, konec celé linie
předávaných informací. Po celé generace se snažíme předat genetickou informaci,
předat štafetu, aby byla zachována diverzita našeho druhu a tím i lepší
podmínky pro přežití. A představte si, že Vám a nespočetným lidským zrodům
i jejich předchůdcům někdo řekne, že to v co jste po celý život
věřili byl nesmysl a hlavně zbytečná práce. Ale jaký je pro nás rozdíl,
jestli zemřeme sami, nebo s ostatními? Změní to něco? Tak proč lidstvo
tento mýtus tak rozrušuje? Za vše může naše nevědomost a lpění na výsledcích
našich činů. Když budeme žít s vědomím, že vše na světě je konečné a budeme
žít jen pro samotný život, nemůže nás takováto představa rozrušit.
Je nesmyslné bát se něčeho, co nás čeká a nemine. Konec na
nás na všechny čeká, ať chceme, nebo nechceme a čím více se jí bráníme,
tím více je nepříjemná.
Smrt není ani dobrá ani špatná. Smrt je smrt a je to to nejdůležitější,
co nás v našich životech čeká. Ony negativní přívlastky jsou spojovány s umíráním
a tento závěr filmu je často zaměňován s jeho skutečným koncem. Ale
umírání není smrt. Je nesmyslné se smrti bát, přesto je to přirozené. Veškeré
strachy jsou vlastně malými strachy, součástí strachu největšího
a archetypálního. Strachu ze smrti. Můžeme si život prodlužovat
a zkvalitňovat například hatha jógovými praxemi (tělesná jóga), ale nemůžeme
jej natahovat do nekonečna. Smrt nepočká a nikdo nevíme kolik máme času.
Je výhodné si být vědom vlastní smrtelnosti, protože
s tímto přístupem se všechny ostatní starosti a strasti zdají být
nicotnými a malichernými.
Smrt je jedinou jistotou v našem životě, ve kterém se
vše neustále mění. Život je složen z opakujících se teď. Přítomnost je
stálá a přitom neustále zaniká, aby uvolnila místo dalšímu teď.
Učí nás lépe a efektivněji zacházet s naším časem,
kterého máme omezené množství.
Vědomí konečnosti dělá také každý okamžik života jedinečným
a nenávratně krásným.
Smrt zažíváme nevědomě každý den, každou sekundu, každé teď
je nahrazeno novým teď. Když jdeme spát a uleháme, tak nemůžeme vědět,
zda se opět vzbudíme (i když ze zvyku přdpokládáme že ano J).
Smrt je velikým požehnáním života.
Projevem života je změna
a ta je podmíněna jeho konečností.
Na smrt se můžeme dívat jako na etapu našeho života. Naše malé
já (ego) zanikne, tělo se rozloží. A tak jestliže chcete zažít království
nebeské je třeba začít s vlastní prací na jeho tvorbě ihned. Můžeme
v něm žít vśichni. Na smrt můžeme pohlížet jako na jakýsi přerod, podobně
jako se larva přemění v motýla. Co znamená smrt a co je po ní je pro nás
nepodstatné. Podstatné je se na ni připravit a zkusit tento prchavý a poslední okamžik
svého života zachytit. Jsme na tom stejně jako housenka, co se zakuklí. Tím
její život končí. To co je v zámotku je jakási beztvará hmota, nenachází
se tam žádný organismus. Z živého tvora se stane „nic“
a z tohoto „nic“ povstane opět nový život. Nikdo z nás netuší,
jaký motýl se z nás vyklube.
Praxe jógy nás učí mimo jiné vědomému prožívání přítomnosti.
To je důležité jak pro život jako takový, ale i pro zachycení toho
krátkého okamžiku, kdy dohasne svíce našeho života.
Symbolika smrti
prostupuje celý náš život. Můžeme ji spatřit v podobenství trojice svaté (otec,
syn a duch svatý), či v podobenství Išvary, ústředního
hinduistického boha, který se dělí na boha stvořitele Brahmu, boha uchovavatele
Višnu a boha ničitele Šivu. Dohromady tvoří hinduistickou trojici „trimúrti“. Vše vyjadřuje trojjedinost vnímání konečnosti našeho
bytí – minulost, přítomnost a budoucnost.
Toto podobenství
můžeme začlenit do své denní praxe a můžeme si ho velmi dobře uvědomovat
i během jógového cvičení. Každá jedna pozice musí zaniknout by mohla
vzniknout nová. To co se během cvičení snažíme zachytit je esenciální prožitek
přítomného okamžiku. Právě prožívání přítomnosti nás dělá nesmrtelnými a
připravuje nás na to, abychom zachytili tento nejdůležitější okamžik našich
životů.
Dalším důvodem je dosáhnutí stavu džívamuktí (viz ego
3.část). Osvobození se z koloběho příčin a následků, Kola života
a smrti. Osvobození se zaživa. Osvobození se z pout času a prostoru...
Být čistým bytím. Toto je způsob, jak se navzdory smrti stát nesmrtelným. Že si
to odporuje? Ano, ale takový je život. Život je paradox. Tam kde není příčin
a následků, není nic co by si odporovalo. Plynutí času mizí... Mizí
i strachy a akceptace všeho tak jak je je tak přirozená... Smíření... Vše
je dokonalé tak jak je. Tak dokonalé…
Óm
Yalom vo svojej Existencialnej psychoterapii popisuje mechanizmus, kedy sa ludia s vlastnou smrtou maju tendenciu vyrovnat pomocou istej formy nesmrtelosti - ze nieco z nich bude zit aj po ich fyzickej smrti. Najcastejsie ide o myslienkove prevtelenie sa do vlastnych deti alebo vysledkov svojej prace. Aj chronicke pomahanie druhym moze mat v niektorych pripadoch pricinu v strachu zo smrti. Aj vacsina nabozenstiev ma nejaky mechanizmus na utek pred smrtou - ci uz vecny zivot niekde, alebo rozne formy prevteleni, reinkarnacii ...
OdpovedaťOdstrániťKoniec sveta je v tomto kontexte omnoho desivejsia predstava ako vlasna smrt. Pretoze koniec sveta nedava nadej na pokracovanie zivota v inej forme, nasim "prevtelenym" ja.
:-) ano.
OdpovedaťOdstrániťHutný příspěvek k zamyšlení se.
Děkuji za reakci.
Připomíná mi to zejména antické hrdiny, kteří chtěli dosáhnout nesmrtelnosti svými heroickými činy.
Přijmout vlastní konečnost není legrace, nicméně jsem přesvědčen, že prožívání nekonečné přítomnosti za to stojí.
Je vtipné jak se stále pachtíme za nějakým cílem místo vděku, že se v tomto lunaparku, který se stejně jednou zavře můžeme povozit na horské dráze, nebo se pohoupat na houpačkách.