citáty

"LET IT FLOW!"

"Nechme se nést na vlně jógy..."

"Practice, practice, practice, practice..."
Sri K. Pattabhi Jois

streda 30. mája 2012

Význam tělesného jógového cvičení



Význam tělesného jógového cvičení


Jaký je význam denního jógového cvičení? Podívejme se na dva rozdílné přístupy. Vše souvisí s naším fokusem a našimi motivy k jógové praxi.

První pohled je čistě fyzický. Z tohoto pohledu je jednostranné denní cvičení nevhodné zejména kvůli jednostrannému zatížení těla a s ním související vznikající únavě. I z tohoto důvodu je v některých systémech doporučováno cvičit šest dní v týdnu. Jiný úhel pohledu nám nabízí moderní přístupy tělovýchovy. Ty by Vám doporučili zase trochu jiné rozvrstvení tělesné aktivity a odpočinku. Jako úsměvná mi přijde reakce mého učitele, který je ve svých 63letech stále velmi vitální a aktivní takovým způsobem, že se mu mnohý dvacetiletý mladík nevyrovná. Je pro mě živou ukázkou kalokagathia (tento pojem vyjadřuje ideál harmonického souladu a vyváženosti tělesné i duševní krásy a dobroty, ctnosti a statečnosti, aneb ve zdravém těle zdravý duch), na rozdíl od mnoha sportovců, honících se za úspěchem, kteří se touto ideou ohání a přitom jsou pouze jednostranně vybaveným tělem na úkor ostatních částí naší bytosti. Ten mi doporučoval k mé denní praxi přidat i posilovací cvičení. A když jsem přišel na to, že měl pravdu a do cvičení je zařadil, tak se mě při dalším setkání zeptal, jestli dělám i nějakou aerobní činnost J
Takovýto pohled na seberozvoj skrz pohybovou aktivitu je možno nazvat celistvým. A vychází z předpokladu, že je nutno tělo i ducha pro jeho rovnoměrný růst stimulovat ze všech možných úhlů. I když se tyto způsoby a směřování se způsoby jógových praxí zdánlivě liší, ve skutečnosti tomu tak není. To je důvod, proč rád čerpám od různých lidí, z různých oborů a snažím se zůstávat jejich zkušenostem otevřeným. Stále však za nejdůležitější pokládám vlastní zkušenost a ne nekritické přijímání informací, protože to, co funguje u jednoho, nemusí být funkční u druhého.

S tím se dostáváme k druhému pohledu. Ten bych nazval celostně seberozvojovým. Jinými slovy tělo je pouze prostředkem, nástrojem k dosažení mnohem výše postavených cílů.
Mnozí z těch, kteří vychází z tradičních systémů, se často nepřiměřeně zaobírají jeho údajnými jemnohmotnými výsledky a zapomínají správné provedení techniky. Ta by se samozřejmě neměla stát středobodem našeho zájmu, avšak její správné provedení pokládám stále za podstatné.
Podle Patanjaliho jógasúter je třetím nejdůležitějším krokem na cestě královské jógy ásana. Ne ásany, ale ásana. Cvičení ásan jako jógové cvičení je pouze prostředek k tomu, aby se pak finální ásana stala tím, čím má být. Jednotlivé kroky jsou zde udány jako seznam ingrediencí, kterých je třeba, abyste upekli chleba v pořadí dle své důležitosti.

Jama - zákazy
Njama - příkazy
Ásana – pozice - ovladnutí těla
Pránájáma – ovládnutí dechu
Prátjáhára – ovládnutí smyslů
Dhárana - koncentrace
Dhjána - meditace
Samádhi - kontemplace

Ásana je pozice, v němž tělo a mysl zůstává bez pohybu, bez přepínání, dlouho, s ovládáním dechu a mysli.
A.V.Lysbeth

Právě ovládání mysli je zásadní. Je totiž úzká souvislost mezi nekontrolovaným kolotočem Vašich myšlenek, prouděním a zastavením Vašeho dechu, napětím v těle a s ním souvisejícím držením Vašeho těla. Tělo, dech a mysl jsou pomyslnými vrcholy trojúhleníku, které na sebe vzájemně působí a ovlivňují se.

Z pohledu raja jógy je ásana, překládaná jako „sedlo“ neměnná pozice pro práci s naší myslí a vědomím. Proto je nutné, aby pozice byla relativně stabilní, neměnná a hlavně nerušivá. Z tohoto důvodu je výhodné mít vycvičené tělo, abychom se v pozici po dobu řekněme jedné hodiny (což není nadlidský požadavek) netrápili. Tato ásana je zpravidla jeden z mnoha sedů, protože právě taková pozice je nejvýhodnější jak pro relativní uvolnění, tak pro zachování bdělosti a vertikálního postavení naší středové osy - páteře. Ásany v lehu skýtají větší pohodlí a možnost uvolnění, avšak skrývá se v nich nebezpečí, že neudržíme soustředění a reflexivně se propadneme do říše spánku.
Druhým důvodem cviční ásan je krom přípravy tělesné schránky i příprava naší mysli. Konkrétně práce na udržení našeho soustředění. Důvod je prostý. Mysl je dynamické povahy, neustále těká a tak je pro nás jednodušší učit se soustředění v toku pohybu. Jestliže jste však schopni si sednout do relativně nehybné pozice a nebýt rušeni myšlenkami, které se budou neustále snažit strhnout Vaši pozornost, není cvičení ásan nutné. Ale ruku na srdce, jste toho opravdu schopni a znáte vůbec nějakého člověka, který zvládne vydržet v jedné pozici zaměřený na jednu jedinou myšlenku po dobu delší než pár minut?!
Vznik cvičení ásan je tedy přípravou jak těla, tak mysli pro náročnější práci. Je výhodné pracovat s myslí, protože je to právě mysl, která je odpovědná za stav naší tělesné schránky a toho jak se cítíme. Nezapomínejme však, že jde stále jen o nástroj. Mysl se chová stejně jako sval a proto, když pochopíme zákonitosti našeho těla, můžeme lépe porozumět i naší psychice. To je dalším důvodem, proč je výhodné cvičit tělesnou jógu. Ale ani mysl však stále není však naším konečným cílem. Tím je naše vědomí. Respektive vědomí.
Hatha jóga bez jejího dalšího pokračování mentální jógy je pouhým zdravotním tělocvikem. Stejně tak raja (mentální) jóga se velmi těžko zvládá bez zvládnutí vlastního těla. Pochopíme-li fungování těla, je pravděpodobné, že budeme lépe a lépe rozumět i vlastnímu nitru a jeho pochodům. Netřeba ulpět ani na technikách a tělesném cvičení, ani na možných spirituálních cílech a vhledech. Potřebná je pouze vlastní praxe. Chuť, odhodlání, trpělivost, vytrvalost a mnoho dalších vlastností pro tuto dlouhou cestu. Dlouhou protože jóga je cestou cvičení. Neustálého cvičení po celý život.

Význam tělesného jógového cvičení zejména tedy je:
  1. Fyzickou přípravou k zaujetí ásany pro meditační praxi.
  2. Přípravou mentální, učením se a prohlubováním své koncentrace, která je vstupenkou pro hlubší práci s vědomím.
  3. Paralelou a vhledem pro práci s naší psychikou
  4. Fyzickou a psychickou hygienou pomáhající udržení našeho zdraví po celý náš život.
  5. Ale zejména by se měla stát naším zdrojem, nabíječkou pro naše baterie. Tím co nám dodává energii a mění náš pohled na svět jako na dokonalé místo. Sladkým medem za odměnu. I když mnozí asi namítnou, že se podobá spíše biči na naši lenost a neduhy J.

S přáním chuti do vlastní jógové praxe

Hari Óm

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára