citáty

"LET IT FLOW!"

"Nechme se nést na vlně jógy..."

"Practice, practice, practice, practice..."
Sri K. Pattabhi Jois

štvrtok 23. februára 2012

Je brahmačarja sexuální abstinencí?

Je brahmačarja sexuální abstinencí?


Bhóga a jóga

Jóga je cestou ke spojení, souborem technik, které mají osvobodit lidské trpící já a strhnout závoj iluze na rozdíl od světa bhógy (užívání smyslových rozkoší) ve kterém většina lidí žije. Jógové techniky jsou často techniky odříkání, askeze. Už samotná askeze je často chybně pojímána. Askeze z Vás nedělá světce, neudělá Vás lepšími. Některým jedincům může přinést pouze frustraci a utrpení. Askeze není pro všechny, není cestou života, ale může být cestou poznání. Jestliže si něco odepřete, něco jiného získáte. Vše v zájmu zachování rovnováhy. Mnozí, kteří se vydali touto cestou vám budou tvrdit, že to získané je lepší, než to, co jsme ztratili. Máme jim však věřit? To záleží jen na nás. Vždy je lepší vlastní zkušenost, než něčí prázdné, byť sluníčkové řeči. 

Sex je přirozenou potřebou jako je potřeba spánku, jídla, močení, vylučování atd. Je potřebou hluboce zakódovanou do našeho systému, do našeho těla. Abstinence může způsobit značný tlak na naši psychiku, což se časem odzrcadlí i na fyzickém těle. Je však nutno rozlišovat mezi potřebou a chutí! Potřeba bývá daleko menší, než chuť. Chuť bývá projevem nenaplněných tužeb našeho já, nejčastěji našich nenaplněných emočních potřeb. A tak se často stává, že se nevědomě snažíme tyto nenaplněné tužby nahradit něčím jiným. Kdo by také chtěl vědomě trpět, že? Ale takovýmto jednáním jen prohlubuje naši nenaplněnost. A bezedná propast se stává bezednější.

Proč?

Abychom slepě nenásledovali jakýkoli koncept, je důležité mu nejdříve porozumět. Proč bychom totiž měli dělat cokoli, o čem nevíme, co nám přinese? Takové jednání přináší pouze utrpení. A proč trpět, když nemusíme?!

Brahmačarja, často překládaná jako sexuální abstinence by nám měla pomoci nashromáždit a udržet energii pro její následnou transformaci k vyšším stavům vědomí. Jelikož je sexuální styk s fyzickým vyvrcholením jedním z největších požeráků naší energie je tato praktika ne příliš vhodně překládána jako sexuální abstinence. To má jednoduché důvody. Lidské touhy jsou neukojitelné a s jídlem roste chuť. A stejně se to má i s naší velmi oblíbenou potřebou – milostným aktem. Jenomže sex je stále potřeba, stejná jako potřeba jíst, pít a vylučovat. Pravda, je atraktivnější. To proto, že je naším hlavním pudem. Pudem rozmnožovacím. Pudem předat svoji genetickou informaci dále, vytvořit pestrost a tím lepší možnost zachování našeho druhu. Oproti jiným živočišným druhům máme navíc tu nevýhodu (anebo výhodu?), že jsme sexuálně aktivní po celý rok velkou část svého života. Jsme tedy sexem ovládáni. Často jsme jeho otroky. Pro muže není větší motivace, než je žena a pro ženu zase dítě. A tak v jednoho Boha věřiti budeš….

Lidská mysl má kromě popisující a uchopovací funkce též sklon k opájení se a vytváření si závislosti. Jelikož je sexuální akt tak atraktivní a s rozvíjením moderního způsobu života jež ochraňuje celek, ale k jedinci je nepřátelský potlačováním jeho přirozených potřeb dostalo jeho provozování nový rozměr od jeho původního účelu (tvoření nového života).

Vraťme se však k brahmačajrje. Tou míníme shromažďování životní energie (prány) za účelem osobní transformace. Je nutno podotknout, že energii neztrácíme pouze sexuálním vyvrcholením. Energii ztrácíme hlavně nedostatečnou pozorností. Proto se pomocí jógových technik učíme pracovat s vědomou pozorností, s bdělostí a hlavně s trpělivostí. To vše v momentálním okamžiku, vědomá pozornost je pouze tady a teď, v přítomnosti. Toto je skutečná podstata praktikování brahmačarji.
Energii však ztrácíme mnoha způsoby: nadměrným mluvením, přemýšlením, emocemi a zbytečnými činy a návyky… Týká se to i kvality a kvantity jídla, pití a opájení se (drogy). To hlavní a první, co by nám jakákoli askeze měla přinést je poznání skutečného stavu a našich motivů. Teprve v tomto okamžiku přichází změna. Změnou nechápejte změnu Vás samých, naše nastavení zůstává stejné. Jedná se o změnu přístupu k přicházejícím situacím, změněný způsob, jakým pracujete se svými dispozicemi, s Vaší osobností. Vaše ego, emoce, myšlenky, to vše jsou jen nástroje které Vám mohou sloužit, anebo Vám mohou překážet.

Jestliže se rozhodnete léčit své traumata, anebo změnit sebe sama, musíme projít třemi fázemi
(upozorňuji, že se jedná o jeden ze způsobů, ne o způsob jediný a samospásný)

1. fáze potencování. Na jakoukoli změnu svého systému potřebujeme dostatek energie, abychom změnu unesli. A tady můžeme nalézt dobré uplatnění pro brahmačarju. Jakmile máme dostatek potřebné energie, stačí počkat a proces započne.
2. fáze změny. Tu jsem původně chápal rozdělenou na dvě části. Na fázi ničeníní, kdy rozkládáme to staré a abychom na čistých základech mohli fází budování postavit nové, funkčnější.
Nový pohled mi na tuto fázi poskytlo studium craniosakrální dynamiky, která tuto fázi změny v systému popisuje jako třífázový proces. Ten se dělí na fázi hledání, usazování a rovnovážný stav. Fáze hledání je fází kdy se rozruší staré vzorce napětí a začne hledání nového optimálního vzorce. Usazování je začleňování nově vzniklého funkčnějšího vzorce do systému a fáze rovnovážného stavu nastane, jakmile se nový vzorec stane stabilní součástí systému.
3. je fází integrace. Fáze velmi důležitá a často opomíjená. Potřebujeme dostatečný čas na zpracování a zažití nových vzorců (tělesných, emočních, mentálních atd.). Jestliže si tento čas nedopřejeme, budeme beze změny běhat jako myš k kruhu, anebo budeme zastaveni moudrostí našeho vlastního systému. To se nejčastěji projeví jako úraz, nemoc. Taková nemoc je vlastně důrazný povel organismu zastavit se. Jedná se o projev zdraví. Jedinou negativitou nemoci bývá náš vztah k ní. Je v nemilosti a nebývá často v oblibě. Tento přístup není moudrý. Nemoc nám dává čas, možnost integrovat nové. Je projevem zdraví. A proto mějte rádi svoje nemoci.

Čistíme-li studánku a vybíráme nečistoty ze dna, zvedne se kal. Aby se voda stala opět průzračnou a pitnou, musíme nechat zbyle nečistoty klesnout k zemi. Nečistoty se tímto způsobem  zbavujeme postupně.  

Odpíráním si nic nezískáte

Rád bych poukázal na možné patologické jednání a chápání celibátu.
Na ulici mě oslovil mladý muž, mnich hnutí Haré Krshna a chtěl mi prodat Bhagavadgítu. Namísto toho jsme si začali povídat o bhakti józe a řeč se stočila na téma brahmačarja. Pro lepší pochopení členové sekta Haré Krshna žijí do svatby v celibátu a po svatbě mají sexuální styk ne příliš často ve srovnání mainstreamovou představou o zdravém sexuálním životě. Tvrdil, že ten kdo skutečně touží po nalezení boha a je ochotný mu obětovat svůj život se vším všudy, pro toho není celibát problémem. Krásná představa, ale šedá je teorie, zelený strom života. Odvětil jsem mu, že je mladý muž a jako takový má své přirozené potřeby. Jejich neukojení naopak člověku strhává pozornost právě tím směrem, kam se nechce dívat. (a pak jedni pijí víno a káží vodu a druzí jsou poturčeneci horší Turka). Perla se objevila až po chvíli, když vyšlo najevo, že Gítu nenabízí mladým spoře oděným slečnám, aby nestrhávaly jeho pozornost nežádoucím směrem. Prý je to nevhodné pro člověka žijící v brahmačarje. Hovor jsem ukončil a oba jsme šli za svými povinnostmi. Dovoluji si tvrdit, že skutečná brahmačarja se projevuje tím, že člověk žijící v celibátu sexuální potřebu nemá a tudíž jeho pozornost nemůže být tímto směrem nestrhávaná. Pak na ni nemá potřebu reagovat ani pozitivně, ani negativně. Je mu to jednoduše jedno.

Brahmačarja nevyvstává jako projev vůle. Brahmačarja přijde, když je člověk připraven.

Brhmačarja a práce s energií

Jestliže se snažíte pracovat energeticky, nejčastěji se jedná o proražení „ústředního potrubí“ naší šušumy (energetického kanálu procházejícího oblastí naší páteře), můžete si koledovat o to, že si buď přepálíte váš procesor (ne jeden člověk praktikující energetické cvičení skončil jako chovanec ústavu pro choromyslné), anebo v lepším případě o špinavé spodní prádlo.
Nebudu Vás zbytečně strašit a zmíním se o té druhé a častější možnosti. Jestliže máte nashromážděno dostatek energie a přesto jsou energetické cesty plné zábran a bloků (je dobré si uvědomit, že bloky a omezení tu nejsou pro to aby nás omezovaly, ale aby nás chránily) energie, kterou chceme páteřním kanálem vytáhnout vzhůru bude hledat nejbližšími otvory cestu ven. Tento děj je projevem zdraví našeho systému, který se snaží o zachování rovnováhy v těle. To mají na svědomí dvě energie prána a apána.

Jóga popisuje 5 typů energie v těle (pránaváju, apánaváju, udánaváju, samánaváju, vjánaváju). Každá má svoji funkci. Budu mluvit o konceptu dvou z nich. Jedná se o pránu a apánu. Přijímání živin a energie zajišťuje „prána“, ta  vyživuje organismus. Jógový koncept, doplňuje pránu o další kvalitu energie tzv. „apánu“, což je označení pro energii odvádějící nepotřebnosti pryč z organismu a pro činnost eliminace.Prána a apána jsou  velmi důležité životní činnosti našeho systému.

Špatné jméno

Za pokřivený pohled na celibát mohou zejména lidé, kteří se k němu uchýlí jako k úniku před svými vlastními potřebami a nezpracovanou historií. A pak se začínají vynořovat případy kněží, či duchovních vůdců, co z pozice moci sexuálně zneužívají své ovečky. To vypovídá mimo jiné o jejich nezpracovaném tématu mocenského postavení (např. mesiášský komplex) a rolí rodič dítě. Moc je velké lákadlo. Při jakékoli práci s lidmi je důležité nesměšovat role, být upřímným k sobě a ostatním a přiznat  si, že jsem obyčejným člověkem se vším co k tomu patří a nehrát si na ztělesnění asexuálního Boha. Viz nedávný případ Šrí Mahéšvaránandy (JDŽ).

Nevěřím ve vnější mistry. Naše tělo je malý velký vesmír se svojí vlastní moudrostí. Stačí poslouchat. Všichni jsme rovnocennými partnery s různými schopnostmi a znalostmi. Ty můžeme spolu sdílet, předávat si je, vyměňovat, učit se jeden od druhého. Za každou informaci se platí, ale netřeba se nechat využívat, nebo zbytečně zraňovat. Záleží jen na ceně a na naší ochotě zaplatit to, co je od nás žádáno.

Ať se rozhodnete pro celibát anebo sexuální život, nezapomínejte na jamy a njamy. Koncept a jednotlivá posloupnost odpovídá vlastní důležitosti jednotlivých jam a njam (zákazů a příkazů). Brahmačarja je čtvrtou, ale je tu i pátá jama. Aparigraha - nehrabivost, nehromadění. Čtvrtá jama má důležitější postavení, ale neměla by mít za následek nedodržování páté. A hlavně nezapomínejme na nejdůležitější ze všech - neubližování Ahinsa (ani sobě). Ostatní jamy a njamy jsou jen rozvětvením té první - neubližování.

Zkuste neubližovat, nelhat a nebrat zbytečně a vědomě jiným, ani sobě, neprahnout, neulpívat a přitom zbytečně nerozhazovat svoji energii. Samotná abstinence není nutná, stačí být střídmým ve svém konání a střízlivým ve svém pohledu na svět.

Jogínští asketové často opouštěli vnější svět a odcházeli do ústraní, aby unikli tlakům okolního světa a mohli se ponořit do svého nitra. Na těchto způsobech není nic špatného, ale pokládám za praktičtější nestranit se společnosti a neutíkat od tohoto světa. Pokládám za důležité integrovat vše co se naučíme do běžného života. Jestliže se rozhodnete pro jakoukoli cestu, nesnažte se být někým kdo nejste, raději investujte energii do nalezení sebe sama.
Není účelné být asketou, jestliže máte jiné nastavení. Můžeme být prospěšnými členy společnosti a svým příkladem pomáhat ostatním. Netřeba si stanovovat přehnané cíle.

Člověk je stádní tvor a život ve společenství mu usnadňuje život. Askeze může být dobrým nástrojem pro poznání, nemusí však být vhodnou volbou pro náš život. Buďme střídmí a trpěliví, všechno má svůj čas.

* Není větší motivace pro muže než je žena a není větší motivace pro ženu, než dítě.

Sex bez lásky je jako den bez Slunce

Milostný akt na všech úrovních (zamilovaní a ti, co podlehli lásce vědí) se vším všudy může být plnohodnotným i na úrovni energetické výměny. Pak sdílíte a neztrácíte jako když se oddáváte milostným hrátkám pro zábavu. Váš přístup a emoční postoj k sobě, partnerovi a samotnému aktu je velmi důležitý. Může se totiž stát, že to po čem toužíte zaměníte s aktem lásky a kombinace specifických vnějších a vnitřních podmínek (emoční stav, skryté touhy, rodinná historie, prožitá traumata, partner) může vyplavit z hlubokých vod nevědomí skryté trauma. Jestliže máte oblast sexuality zpracovanou, nic se nemusí stát, jestliže ne, můžete si koledovat o problém. Milostný akt je nejvyšší možnou energetickou výměnu. O takový malý „Velký třesk“. Ze dvou buněk se začne tvořit komplikovaný organismus. Je dobré si znova připomenout, že hlavním motivem milostného aktu je tvoření nového života.

Jestliže jste otroky svého libida, služte mu. Až zjistíte, že je to jako snažit se naplnit bezednou jámu, třeba se začnete ohlížet po jiném způsobu, anebo necháte jámu být jámou.
Nejde o to určovat co dělat máme a co ne, co je správné a co správné není, ale pochopit důvody, proč je pro nás takovýto způsob jednání výhodný, či nevhodný.
Nabažte se tím, po čem toužíte a naplňte své potřeby. Budete sami sobě otroky. Prahnete a až zjistíte, že vás to plně neuspokojí, pak třeba začnete hledat jinde… Ta bezedná propast tu stále je a nedá se zaplnit…. Dá se s ní však velmi pěkně žít.

Óm Tat Sat

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára