Ego 1. část (koncept ega)
Ten kdo
ovládá jiné je mocný, ale kdo ovládá sebe sama je mocnější.
Lao-c´
Jedním z důležitých aspektů cvičení
jakékoli jógy je sebeuvědmění. Uvědomění si svého já. Tím já nechápejte
skutečné já (k tomu je ještě daleká cesta, byť je nadosah), ale jeden z našich
nejmocnějších nástrojů. Naše já má jedno ne příliš oblíbené jméno ego.
Neoblíbenost plyne ze špatného pochopení a přístupu k tomuto úžasnému a mocnému
nástroji. Ego je úžasný nástroj, ne však jestliže někomu přeroste přes hlavu a
začne jej ovládat.
Rozpouštění
ega
Ego je velmi často spojováno s negativně
laděnými přívlastky ve smyslu sobecký. Ale ego je v překladu já. A proč by
mělo být mé, anebo Vaše já špatné?
To co považujeme za já jím ve skutečnosti není.
To s čím se identifikujeme, to čemu se říká ego, je vlastně nástrojem. Je
kotvou. Kotvou v námi prožívané realitě. Jenomže tato „kotva“ je
racionálního charakteru a tak stačí vypjatá emoční situace a kotevní lano se přetrhne.
Emoce, tělo a mysl jsou pouze námi přijaté koncepty, nastroje.
Všechno
se mění, i to nejvytouženější, melancholie je všudypřítomná. To co necháváme za
sebou je kus nás samotných, jeden život v nás musí zemřít, abychom mohli
začít jiný.
Anatole France
Když domeček spadne, je lepší přestavba, nový
dům, anebo spát pod širým nebem?
Ego si můžete představit jako domeček, ve
kterém žijete. Má své základy, zdivo a střechu. Jestliže se o něj nestaráme,
nerenovujeme jej, může se stát, že se začne rozpadat, anebo přímo spadne. A
nejenom to, dům pro nás může být velmi velký a pak se v něm ztrácíme,
anebo příliš malý a těsný. V takových případech je nutná rekonstrukce,
anebo stavba nového domu. Jakmile začneme s rekonstrukcí, musí jít staré
zetlelé trámy pryč, abychom je mohli nahradit novými a zdravými.
Občas je třeba pouze upravit fasádu, jindy
spadne střecha. Neustále se snažíme náš dům zvelebovat a stabilizovat, ale
někdy se může díky vnějším, či vnitřním vlivům (špatný materiál, nestabilní
podloží, povodeň, zemětřesení či bouřka) nabourat statika domu natolik, že celý
spadne. Taková situace není nijak příjemná a nezbývá než vybudovat dům od
základu nanovo. Takovéto velké přestavby se nazývají psycho-spirituální krize.
Je velmi výhodné stavět z kvalitního a
zdravého materiálu, vystavět svůj střed stabilní – základ domu až pak střechu
nad hlavou a být flexibilním k přicházejícím situacím.
Druhá možnost je srovnat vlastní dům se zemí a
spát pod širým nebem. Ale neptejte se mě co to znamená. Takto si představuji
realizované bytosti. Jelikož znám pouze lidi s různým stupněm vhledu a s různými
typy domů, sám nevím jestli je osvícení mýtem, či je realitou. Ale cílem ideálu
není jeho dosažení, nýbrž směrování se k němu. A tak není důvodu nesměřovat se.
Máme vlastní volbu a možnosti ke svému konečnému cíli dojít.
Nástrahy a pasti jógové cesty - sobeckost a touha (po)moci
Sobeckost je často pojímána jako velmi špatná
vlastnost. Není tomu tak. Od chvíle našeho zplození se začne každá jedna buňka
ubírat jediným směrem. Směrem k vytvoření nové bytosti. Stejné je to i
s mentálními procesy. A tak každá myšlenka, každý čin který formuje naši
osobnost vychází z touhy po vytvoření a zachování vlastní identity.
Jakákoli vlastnost není ani dobrá, ani špatná.
Svoji charakteristiku dostane, jakmile začne být vztahována. Vlastnosti jsou
nástroje a je jen na nás, jakým způsobem je použijeme. Kvalitu jim dáváme my a
to zejména vztahováním se. Jestliže vyjdeme z předpokladu, že je naším
ústředním zájmem naše já, pak už je jen krůček k objasnění touhy pomáhat.
Jedná se velmi často o jiné, než nezištné důvody. Tedy ne o touhu pomoci, ale
touhu po moci! Jestliže někomu pomáháme, často se nejedná o potřebu pomoci
jinému, ale o potřebu pomoci sobě prostřednictvím druhého. Ale jak by bylo na
světě krásně, kdyby prvně každý začal vědomě pomáhat sám sobě.
Jestliže někomu pomáháme, často nalezneme role
nadřazeného a podřízeného (rodič, dítě). Manipulovaný však může být každý
z nich. Je obvyklé, že jeden druhého potřebuje, takže jestliže máte
potřebu pomáhat, či pomoci, je dobré uvědomit si skutečný motiv Vašeho jednání.
Takovýto stav není zdravým, je jakousi společenskou hrou.
Pěkné chování k druhým lidem také velmi
často nevychází z lásky k ostatním, ale ze sobectví. Všichni chceme
být milováni a je snažší lásku dostat od druhých, než ji dát sám sobě. A tak se
chováme k druhým hezky proto, aby nás měli rádi, ne proto, že by nám na
nich skutečně záleželo. Láska k druhému může vypadat jinak, než jak si představujeme.
Nemusí jít o snahu pomoci všemi možnými způsoby. Pomoc tak může vypadat trochu
jinak než očekáváme.
Vyvarujte se lidí, co Vám chtějí pomáhat,
stejně jako Vaší touze pomáhat pokud to není nezištné. Protože v jádru
naší identity jsme všichni sobečtí a vytváříme tak mezi sebou závazky (karmické
uzly), které nás obousměrně poutají a znemožňují žít a jednat svobodně. Poutání
tak vzniká i když si myslíme, že děláme dobrou věc. Nevědomost hříchu nečiní, ale
to neznamená, že naše konání bude bez následků.
A nezapomeňte také na velmi důležitý zákon
vesmíru, že nemůžeme pomoci tomu, kdo o pomoc nežádá.
Stejné je to i s jamami a njamami. Jejich
dodržování má dopady na změnu kvality našeho já, stejně jako na jeho následné rozpuštění. Jamy a njamy se
vztahují nejen na okolní svět, ale i na nás samé. Jedna druhou ovlivňují, mohou
se doplňovat, anebo si mohou odporovat. Je dobré si uvědomit, že pořadí
jednotlivých zákazů a příkazů není nahodilé. Má přesnou hierarchii důležitosti.
O některých bych se rád zmínil ve vztahu k egu. Mají totiž úzký vztah ke
změně kvality našeho malého já (ega). První fází k realizaci je totiž
vyčištění nánosů, zjemnění vnímání a změkčení svého ega.
Jamy:
Ahinsa - neubližování, nenásilí
Satja - pravdomluvnost, pravdivost
Astéja - nekradení
Brahmačarja - zdrženlivost
Aparigraha - nehrabivost, nehromadění
Njamy:
Sauča - čistota
Santóša - spokojenost
Tapas - askeze, sebekázeň
Svádhjája - čtení posvátných písem
Íšvara-pranidhána - uctívání osobního boha
Ahinsa
První jamou je ahinsa – neubližování. Tím je
myšleno i neubližování sobě smému. Myslím, že neubližování nepotřebuje další komentář.
Druhou je satja – pravdomluvnost. A o té
bych se rád rozepsal, jelikož je v úzkém vztahu k našemu egu…
Satja – pravdomluvnost
Jsou
tací, kteří používají slov k tomu, aby zamaskovali své myšlenky
Voltaire
Jednou mi jeden přítel řekl, že není většího
zla, než čisté cnosti. Bavili jsme se o pravdomluvnosti. Měl na mysli, když například
někdo říká přímo co si myslí bez vhodné formy. Pak slova řežou jako nůž a
nedají se odtáhnout ani párem volů. Takovou mají sílu slova. Slova jsou mostem
mezi myšlenkou, činem a hmotou.
Byť se v józe snažíme přes obsah objevit
formu, neznamená to že je forma méněcenná. Jde o to, pochopit její význam jako
nádoby pro obsah. Není nic víc, nic míň.
Jestliže vám někdo tvrdí, že chce slyšet
pravdu, nevěřte mu, s největší pravděpodobností totiž lže. Málokdo chce
slyšet pravdu. Pravda bolí, zraňuje a tak často lžeme a to i sami sobě.
Sebeklam nás mnohdy dělá šťastnými. Ne každý je připraven na přijetí skutečného
stavu a na tvrdou práci. Stejné je to ale i se cvičením jógy. Ale na to abychom
poznali pravdu, potřebujeme být silní a proto je třeba nashromáždit energii.
"
Žádný člověk není šťastný bez iluze nějakého druhu. Iluze jsou nezbytné pro
naše štěstí jako realitu " .
Christian Nevell Bovee
Aparigraha – nehrabivost, nehromadění,
neulpívání
Mysl má popisovací a chápavou funkci.
Popisování ale často dělá svět šedivějším,
protože ho už známe, je ve škatulce a stále se vše opakuje znovu a znovu. Viz
typický rozhovor „Jak se máš?“ „Ále pořád stejně…“ S rytmem a rutinou
polevuje i totiž i naše schopnost koncentrace a necháváme svůj stroj řídit
autopilota, což je energeticky výhodné. Vedlejším efektem je, že mysl začne
navíc těkat, strhávat pozornost a manipulovat nás. A z ničeho nic je najednou
všude okolo spousta zajímavějších podnětů, stejně jako tomu bylo ve škole při
výkladu nudného učiva za slunného dne. S monotóností přichází lidský
vynález čáslo jedna - nuda, pasivita (tamas), anebo roztěkanost (rajas). Viz
předchozí články.
Schopnost uchopovat a držet, kterou prodlužují
i naše ruce nás namísto pomoci mohou dělat méně přizpůsobivými vnějšímu světu.
Je to podobné jako když se loví opice. Do kokosu se udělá díra velká přesně
tak, aby do ní opice mohla prostrčit ruku a dovnitř se dá pamlsek, po kterém
prahne. Opice do kokosu strčí ruku, předmět sevře v pěst. Past zaklapla,
protože milá opice už nezná možnost předmět pustit a vytáhnout ruku opět ven.
Stejné je to i s našim malým pseudo já a jeho mentálními procesy.
Netřeba ve svém pomyslném batohu starostí a
strastí na svých bedrech nosit cihly, když tam mohou být jen věci nezbytné,
anebo můžeme jít dokonce i bez něj.
Je to podobné jako v příběhu o poutníku,
kterého vezl na povoze vozka a když se na cestovatele otočil měl stále svoji mošnu
na zádech a tak se ho zeptal, proč si svůj náklad neodloží a neodpočine si. A
cestovatel odpověděl, že nechce svým nákladem zatěžovat koně, když veze už jeho.
Sauča Očista
Očistou mám v souvislosti k egu na
mysli především psychohygienu, ať už má jakoukoli formu. Ta je velmi důležitá.
Upozorňuji však že touha po čistotě není totožná s očistou. Touha po
čistotě (ať se jedná o čistotu okolí, sebe sama, čistou rasu, potřebu půstů
anebo problémy s příjmem potravy) mají souvislost s nedořešenými
zraněními zejména z období našeho dětství.
Nezapomínejte, že čistému vše čisté…
Santóša Spokojenost
Jak pravil Buddha není cesty ke štěstí, štěstí
je cesta.
Nemusíme být spokojenými, když to tak právě
necítíme, ale je dobré vědět, že v každé chvíli, v každém momentu i
v té nejnešťastnější situaci je v nás kousíček štěstí a stejně tak
když je nám dobře, je v nás kousek neštěstí. Platí princip monády (symbolika jin a jang). Celé kouzlo spočívá
v tom, na co se začneme v danné chvíli soustředit, protože svým
směřováním se můžeme rochnit ve vlastních problémech a smutcích, anebo se
můžeme chytit toho veselého a usměvavého kousku. Máme svobodnou vůli. Můžeme si
vybrat.
Tapas Sebekázeň
Carl Zuckmayer,
německý dramatik
Subham astu sarva džagatam
Óm
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára