citáty

"LET IT FLOW!"

"Nechme se nést na vlně jógy..."

"Practice, practice, practice, practice..."
Sri K. Pattabhi Jois

štvrtok 8. marca 2012

Jóga a víra


Jóga a víra


Mnoho lidí pokládá jógu jakýsi druh spiritismu. Předpokládá se, že lidé praktikující jógu budou mít jakési specifické duchovní vlastnosti ať už pozitivní, nebo negativní.
Ale zamyslete se prosím, opravdu si myslíte, že jogín, který si dá nohu za hlavu zná odpovědi na všechny otázky života a smrti a co hlavně, že je jeho život královstvím nebeským? Opravdu by měly mít naše fyzické dispozice a jakási jóga (u nás chápána převážně jako soubor mentálně-tělesných cvičení) souvislost s kvalitou našeho života? Mělo by to potom znamenat, že nedisponovaní lidé s různým postižením by měli být méněcennými? Rozhodně NE!

Jóga není náboženstvím, jóga je souborem technik k plnějšímu, kvalitnějšímu a funkčnějšímu životu. Těmito technikami můžeme vylepšovat jak svoji tělesnou schránku, tak mentální schopnosti a objevovat emoční poklady. A co navíc, můžeme nalézt sami sebe, naši víru, cestu k celku, Bohu, přírodě, Alláha, nevědomí (záleží na Vás, jak to nadosobní a nepopsatelné nazvete).

Víra

K tomuto článku mě inspiroval příběh kamarádky, která mi vyprávěla o strachu své babičky ze ztráty víry v Boha její vnučky z důvodu její vlastní praxe jógy. A tak milá babičko, víra člověka hluboce věřícího se nemůže jen tak zlomit. Strach naopak vypovídá o Vaší osobní nejistotě v pevnosti Vaší víry. Za každým malým strachem se skrývá strach největší. Archetypální strach z neznáma. Strach ze smrti... Víra by však neměla být jen jakousi racionalizací našeho strachu…

Co je to víra?

„Kdo se dá vést pouze vírou toho vede zaslepenost“.
Benjamin Franklin

Lidé často směšují subjektivní pohledy na víru. Pokládají ji za jakousi zaslepenost bez kousku rozumu. To mají na svědomí fanatici. Ale fanatiky najdete ve všech oborech lidských činností. Je to přemíra prvku neklidu, chcete-li jógovou terminologii rajas. Volně přeloženo jako „činnost, neklid“. Víra by neměla být modlářstvím! Avšak ve skutečnosti je víra je velmi důležitou součástí života. V cokoliv věříme ožívá. To vše na základě naší víry.

Víra je tedy někdy bohužel zkresleně pojímána jako jakýsi slepý fanatismus, ale to je jako když řeknete, že jediná barva je modrá, anebo že všechny sladkosti na světě jsou pouze lízátka...
Osobně víru vnímám ve smyslu vědomí. Je to stav nadosobního prožívání. A tak by měl známý Descartův výrok znít místo „Myslím tedy jsem“ na „Věřím, tedy jsem.“ Jinými slovy existujeme na základě své víry.
Proč myslíte, že to co vnímáme by mělo být skutečným obrazem světa a ne jeho představou?! Naše centrální nervová soustava totiž nefunguje jen jako přijímač vjemů, ale také jako vysílač. Abych celkový obraz doplnil existuje mnoho samostatných vědomí které se navzájem ovlivňují a navíc také kolektivní vědomí. To vše tvoří takzvanou realitu. Fungujeme tedy jako televize i jako kamera v jednom a záleží jen na nás jak budeme svým vnímáním tvořit tento svět…
V jógové terminologii se tento svět označuje termíny mája a samsara.
Mája je v překladu klam, iluze, závoj překrývající pravou skutečnost.
Samsara – koloběh životů, jemuž je každý tvor podroben, pokud nedosáhne vysvobození.


Pátá njama, tedy desátý nejdůležitější bod na cestě ashtanga yogy zní Íšvara-pranidhána - uctívání osobního boha. Nepraví se které jméno a tvář má dotyčný osobní bůh mít. A tak se nám nezbývá než mít trpělivost s  některými ustrašenými bigotními věřícími, kteří hlásají zákaz jógy protože svádí mladé lidi k hinduismu. Jsem sám osobně příkladem toho, že tomu tak není. Všechna náboženství a bohy chápu jako podobenství něčemu, co není naše omezená mysl schopna pojmout, avšak co jsme schopni prožít pomocí symbolismu. A tak každý člověk snažící se o vědomé zkvalitnění svého života a svého okolí se snahou žít co hlásá a ten kdo je sám sebou a opravdovým člověkem je pro mě jogínem a je mi jedno jaké vyznává náboženství. Znovu opakuji, jóga není náboženství! Jóga je soubor technik vedoucí nás k našemu osvobození! Jógu můžete praktikovat a přitom vedle ni praktikovat i svoji víru. Odpůrci jógy jsou sami většinou vnitřně nejistí a ustrašení lidé. Ale člověk pevně zakotvený sám v sobě nemá o sobě důvod pochybovat a nemá potřebu manipulovat s ostatními. Takové jednání není férové a jedná se o mocenský boj o a ne o partnerský vztah.
Nejlepší školou života je zkušenost. Nejlépe zjistíme, že oheň pálí, až když šáhneme na zapálenou sirku. Pak známe důsledek svého činu a příště budeme vědět co to znamená oheň a nepopálíme se. Nemusíme mít panický strach, stačí nám bdělá pozornost a vědomí zkušenosti. Věřit je moudré ale víra sama o sobě nestačí…

Všechno co si člověk dokáže představit existuje.
John Lilly

Podstata osobního boha spočívá v jeho snadnější akceptaci díky jeho charakteristickým vlastnostem. Jedná se jen o symboliku, která oslovuje nevědomí ať se jedná o ženu, muže, dítě, starce, otce, matku, zvíře, démona, přírodu, nadpřirozeno, nebo oběť. Máme mnoho možností a charakteristik archetypů, které můžeme kultivovat jejich uctíváním. Netřeba přeorientovat svoji víru na hinduismus. Netřeba věřit v pantheon nových, či cizích bohů, stačí se naučit číst mezi řádky… Osobní víra je vaší vlastní volbou.

Další vtipnou skupinou jsou ateisté. Tito lidé totiž věří, že nevěří J… Lidská mysl nezná mezí. A k tomu není co dodat…

Velmi často také zapomínáme že výrok by neměl znít „Tato víra je jediná správná“, ale „Tato víra je PRO MNE ta jediná a správná“. To je důležité, protože kolik je lidí, tolik je tváří a já mohu pracovat jen na sobě a nejsem tu od toho abych soudil ostatní.
Mám rád podobenství mnoha nábožensko filozofických textů, obsahují mnoho moudra. Nicméně nejvíce válek se vedlo a vede ve jménu dobra, pravdy, Boha a pravdy… A kde zůstalo ono neber božího jména nadarmo…

Jednou jsem se zeptal kamaráda „Co je to Bůh?“ Odpověděl „Bůh je láska.“ Mantra Óm Tat Sat by se dala přeložit buď jako „Tak jsem pravil“, anebo „Bytí je Bůh.“ Pak tedy Bůh = bytí = láska…

Jóga jsou techniky stojící mimo a se všemi náboženstvími. Jóga je též přípravou na nejdůležitější čin v životě každého z nás. Je cvičením se života a přípravou na smrt.

 Doma není nikdo prorokem

Proč je tomu tak? No protože sousedova zahrádka je vždy zelenější. To mimochodem platí i pro jógu jako takovou, která zažívá i se svojí orientální legendou v západních světech pravidelné „boomy“. V pobožně laděné Indii naleznete naopak hodně křesťanů apod. Všichni sdílejí vše a vybírají si podle svého nastavení a preferencí. Toto je krásná, avšak mnohdy záludná tvař démona dnešní doby - globalizace.

Trojjedinost

Jóga nám nabízí podobně jako křesťanství zašifrované podobenství životního procesu. Mluvím o symbolice trojjedinosti boha – minulost, přítomnost a budoucnost. Stejně jako je pro křesťany otec, syn a duch svatý mají hinduisté svého ústředního boha Išvaru, který se dělí na boha stvořitele Brahmu, boha uchovavatele Višnu a boha ničitele Šivu. Dohromady tvoří hinduistickou trojici „trimúrti“. Je zvláštní, jak se stejné principy opakují napříč kulturami J

Patronem jógy je bůh Šiva sanskrtský překlad zní „milostivý“, kterému se přidávají přívlastky ničitel a tanečník (symbolicky je pojímán, jako ten, který hýbe světem, jako ten, kdo tančí tanec života a smrti). Destruktivní vlastnost je mnohdy chápána jako negativní, protože nebývá příjemná. Je však nanejvýš ozdravná. V pojetí jógové praxe jde o zničení starého a nefunkčního, by se dalo nahradit novým, stabilnějším a funkčním. Tento proces zániku a vzniku se opakuje nejen v přírodě, ale měl by se pravidelně odehrávat i v nás samých (což se i děje, byť jsme k těmto dějům nevědomí a bráníme se jim zuby nehty). Zbavíme se starého, abychom to nahradili novým.
Šiva v kombinaci s jeho ženským protějškem bohyní Šakti se projevuje tvůrčím aspektem (coby symbol tvorby nového života).

Nejde mi o to směšovat jednotlivé koncepty, ale o poukázání na jednotné principy platící pro každou kulturu pro jejich nadčasovost a nadkulturnost. Z mého pohledu jde o to být opravdovými lidmi a ne o to jakou víru vyznáváte. Protože jediná pravá víra je ta Vaše!

Náboženství je jako pohádka a je jen na nás jestli máme rádi nudné teoretické opisy, anebo zvolíme malebné metafory pohádkových a poetických příběhů. Já mám rád svět barevný a tak jsem si vybral. A co vy?

Naše mysl je velmi omezená a není schopná pochopit velkolepost pojmu Bůh, zlomek tohoto pojmu můžete pouze prožít, ale ne zachytit.

Bhaktijóga

Bhakti je vroucí láskou k osobnímu bohu. Je pokládána za nejsnažší způsob realizace. Jedná se o uctívání boha každou myšlenkou, pohled na vnitřní i vnější svět jako na dílo boží. Techniky náboženských obřadů po celém světě a techniky používané při tomto směru jógy jsou si překvapivě podobné jako vejce vejci.
Rád bych upozornil, že není důležitý název cesty, ale její proces (její transformační kvalita). Z tohoto úhlu pohledu je každý hluboce věřící a svoji víru praktikující člověk bhaktou (uctívač osobního boha).

Jóga a sugesce

Sugesce je proces, který určuje nekritické přijetí myšlenky, která může být sdělena uplatněním logického významu slov, anebo uplatněním skrytého, či symbolického významu slov, anebo jinými prostředky než řečí (gesta, výraz atd.). Je pokládána za archaický duševní mechanismus charakteristický pro primitivního člověka a pro děti. Sugescí lze vyvolat řadu fyzických i duševních změn.

Víra není sugesce, ale sugesce je založená na víře. Sugesce je mocný nástroj, který je také součástí jógových technik. Všichni známe příklad působení sugesce u tzv. placebo efektu.
Co se týče jógových technik, tak při fyzickém cvičení je tělu na informační úrovni (mám na mysli inervaci a sebeuvědomění těla) jedno zda pohyb vykoná, anebo si jej představíte.
Časem se možná dostaví otázka, zda to, či ono funguje a existuje na základě toho, že to skutečně je, anebo na základě sugesce. Jestliže vše funguje k Vaší spokojenosti, jsou takovéto otázky nadbytečné a ztrátou času. Je lepší si užívat přítomnost a být pozorovatelem, namísto zbytečného popisování. Ze světa se tak stane kouzelné a barevné místo. A až půjdete lesem třeba přestanete popisovat jednotlivé stromy jejich názvy, ale vplujete do světa tvarů, zvuků a barev a znovuobjevíte onen pohádkový svět, ve kterém jsme žili jako děti.

Hluboce věřím v naše společné prožitky

 Om
Asato ma sat gamaja
Tamaso ma djotir gamaja
Mrtjor ma amrtam gamaja
Om

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára