Ego 3. část (malé a velké JÁ)
Velké a malé JÁ
Ego je chápáno jako označení lidské
jedinečnosti a odlišnosti od ostatních lidí. Též rozpoznání a vnímání
osobní identity, vnímané vlastními smysly a pocity. Řídí se principem reality a
vyrovnává působení složky sociální (superego) a pudové (id), je
vědomé i předvědomé, a výsledkem jeho činnosti je naše chování.
V moderní psychologii se tímto pojmem označuje
nejen ego podle Freuda, ale i složka, kterou vydělil jako superego.
Jde o racionální složku, která se řídí principy svědomí, povinností a
sociálních jistot. Její protivahou je stále Id. Pokud ve vývoji člověka dojde k
nějaké chybě (krátko i dlouhodobě vznikající), může nastat porucha rozpolcení
osobnosti.
www.wikipedia.org
V západním pojetí je naše JÁ chápáno jako
soubor vlastností, charakteristik a zkušeností, které vytváří naši specifickou
individualitu. Tento soubor vlastností, který vnímáme jako nás samotné, soubor
se kterým se identifikujeme. Avšak z pohledu jógy je pravé já něčím, co se
skrývá ještě za touto charakteristikou. Je řekněme jakýmsi přímým prožíváním,
přítomným vědomím. Když tedy mluvíme o já, které z nich máme na mysli? Pro
lepší orientaci bych je popsal jako malé a velké JÁ. Malé já, naše ego – vše,
co tvoří naši individualitu, vše co nás ohraničuje a odděluje od celku. Ve
skutečnosti se jedná jen o náš vlastní nástroj, ne o skutečné já. Jeho
prožívání je však tak intenzivní, že se s ním často identifikujeme tak
silně, že nás nenapadne hledat se někde jinde. Identifikace s tímto
nástrojem se často pojí s naší představou o tom jací bychom měli být.
Jestliže tato představa neodpovídá skutečnému stavu, vzniká napětí, které nám
způsobuje potíže. Když máme větší nároky, než jsou naše skutečné možnosti, tak
ztrácíme zbytečně moc energie a vzniká frustrace protože nesplňujeme své
představy. S takovýmto přístupem se rychle vyčerpáme a budeme brzy mrtví.
Na druhou stranu jestliže nevyužíváme našich skutečných možností, je to jako
bychom už mrtví byli. Jde o to najít skutečný stav, najít rovnováhu…
K tomu nám může pomoci chápat své ego jako nástroj. Ego není ani dobré,
ani špatné. Ego je ego. Naše malé já je nástroj. Dobrý sluha, ale zlý pán.
Ale podle jógy nejsme ani tělo, ani myšlenky,
dokonce ani emoce. Naše já je čistým bytím, prožitkem spojitosti se vším. Je
velké a zároveň ničím, je neduální a neuchopitelné. Někdy je chápáno jako transcendentální
stav, jakési setkání se Bohem. Je bytím ve smyslu prožívaného vědomí. Všichni
jej známe. Znáte například ten stav kdy se probudíte po ránu a v hlavě prázdno
a vymeteno?! Těch pár vteřin, ještě než nastartujeme své myšlenkové procesy?
Satčitánanda
Takovýto stav je nazýván Satčitánanda.Jde o subjektivní
zkušenosti Brahman (nekonečné, nejvyšší duše), univerzální mysli. Sat popisuje
podstatu, která je čistá a nadčasová, Čit je vědomí ,Ananda je absolutní
blaženost.
Jógové praxe nejsou náboženstvím, snaží se o
prozření a poznání pravé podstaty našeho já. Jsme trpící bytosti a všichni
toužíme po štěstí a nepodmíněné lásce. Pro každého z nás má tato touha
jinou podobu a znamená jiný osobní příběh. Základní touha však zůstává stejná.
Mókša
Mókša, moksha nebo také muktí (osvobození se, z kořenového „muc" nechat volný, či pustit) znamená ukončení samsáry (koloběhu života). Je osvobozením se od samsáry a současně utrpení, které jsou předmětem opakovaného cyklu smrti a znovuzrození (ten netřeba chápat jen jako reinkarnaci, ale jako zákon příšin a následků). Tento termín se užívá především v hinduistických náboženstvích a má velmi blízko k termínu nirvána, který užívají buddhisté.
Nirvána
Pojem nirvána (sanskrt) nebo nibbána (pálí) označoval původně vyhasnutí ohně. Gautama Buddha používá toto slovo ve smyslu uhasnutí nepravých skutečností. Zničení žádosti a zaslepení. Nirvána je prozřením vlastní podmíněnosti. Je vyhasnutím toho, co člověk pociťuje jako subjektivní existenci, tedy o relativní skutečnost. V hindské filozofii nirvána znamená spojení s nejvyšší bytí přes stav mókša. V tomto stavu není vznikání, není zanikání, existující je neměnné. Je vyhasnutím toho, co člověk pociťuje jako subjektivní existenci (ego), je produktem souhry podmíněných vznikajících faktorů, jde tedy jen o relativní skutečnost.
Džívamuktí
Původním smyslem a cílem jógy je tedy
vysvobození se. Stát se tzv. Džívamuktí (Jívamuktí). To v překladu znamená
osvobozeným zaživa. Osvobozeným z kola času a utrpení. Možná se i Vám
podařilo někdy zachytit onu esenci prozření, kdy vše okolo Vás plyne a Vy
stojíte v proudu času jako když proud vody unáší list. Jste na místě a krajina
se neustále mění. Unášený list můžeme
vnímat, že je proudem strháván a neustále mění polohu, ale když obrátíme
pozornost směrem dovnitř namísto ven, pocítíme že list zůstává stále listem nezávisle
na pohybu. Je to podobné jako s těžištěm koule. Z venčí nestabilní,
ale z pozice koule se její těžiště nemění a to ani v pohybu.
Jógové praxe nám nabízí možnost zastavení se,
zvnitřnění se. Prožití oné neměnné esence bytí. Vystoupení a vykoupení se z kola
příčin a následků.
Mezilidské konflikty vznikají mimo jiné také
na základě nepochopení našeho já. A tak podle sebe soudím tebe... Jsme božské
bytosti, jsme krásní a dokonalí ve všech ohledech. To co vytváří konflikty a
nedorozumění jsou pouze naše představy o druhých a o nás samotných, naše
identifikace, kognitivní nánosy. Ale v jádru, v jádru jsme stejní.
Vždyť pravé JÁ je jenom jedno...
Podobenství „Stromy a les“
Myšlenky jsou jako stromy a naše malé já je
les. Touláme se lesem a pro stromy nevidíme les… A za stromy jsou další stromy.
V hlubokém lese zapomínáme, že je za lesem další svět. Jestliže se rádi
procházíte, je stále je kam kráčet. A kam nás tato cesta dovede? Nechme se
překvapit…
Jógové techniky nám pomáhají uvědomit si naše
malé já jako nástroj a zjemnit naše vnímání pro jeho lepší pochopení a
dokonalejší použití. Tím, že si začneme uvědomovat jednotlivé vrstvy našeho já
se učíme přijímat nové skutečnosti a připravujeme se na objev toho, co se
skrývá za naším současným obzorem. Ten se bude neustále posouvat a rozšiřovat.
Praxe jógy není o tom jestli a jak dlouho
cvičíme a čeho jsme dosáhli, je to práce na celý život. Pokročilost se neurčuje
provedením ásan. Z tohoto pohledu se jedná jen o jakýsi zdravotní
tělocvik. Přesto má své přesahy a pokládám jeho praktikování za důležité.
Nejlepším učitelem je ale empirie - vlastní prožitek.
Spojitost praxe jógy a konceptu ega spočívá
zejména v tom, že jóga funguje jako katalyzator, urychlovač. A stejně jako
projevem života je změna, tak i jóga nás učí přizpůsobování se okolnímu světu.
K tomu je někdy potťeba zničit to staré a nefunkční a nahradit novým a
funkčnějším.
S malým já je to jako se stromy. Můžeme
být jako smrk s mělkými kořeny, anebo dub s pevnými a hlubokými. Dub je stabilnější, ale když přijde skutečná
vichřice, žádný strom neušetří. Smrk se vyvrátí, dub se zlomí. Tyto stromy pak
často zahynou a stanou se živnou půdou pro novou generaci, ale z některých
vyraší nová větev a bude si znovu razit cestu ke slunci. Být jako dub nás udělá
stabilnějším vůči slabším vichrům, ale silná vichřice naše ego stejně zlomí. Ne
vždy můžeme ovlivňit zda nás bouře vyvrátí z kořenů, nebo zlomí, ale to jak
silnou vychřici vydržíme záleží na nás, stejně jako jestli ze zlomeného stromu
vyraší další život.
Úvaha na závěr
Ve škole nás učili, že stromy navzájem soutěží
a přežívá ten, který se dostane nad ostatní (přirozený výběr). Ale co když je
to tak, že ten větší strom pomáhá svým příkladem a táhne ty menší, slabší?! A
jak je to v námi prožívané realitě? Je to kdo z koho, anebo jeden
táhne druhého? To je jen na nás…
Není zdravějšího místa, krásnějšího chrámu a lepšího rádce než les…
Óm Tat Sat
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára