Přesahy jógy
Myslet si že jóga je jen tělesné cvičení by bylo
hloupé. Na druhou stranu tělesné cvičení je velmi důležitou a nedílnou součástí
jógy a jógových technik jako celku. Tím nechci tvrdit, že když se rozhodnete
cvičit zejména z důvodu zlepšení kvality fyzického zdraví, tak jedná se o
motiv nedostatečný. Je to motiv stejně dobrý jako každý jiný. Důležitá je jen samotná
praxe. Výsledky se dostaví. Pokládám ale za vhodné být seznámený s dalšími
aspekty a přesahy jógových technik.
Jógová cvičení ovlivňují všemožné aspekty
našeho systému. Abychom pochopili souvislosti bude dobré nastínit pohled očima
jogínů. Nemusíte s ním souhlasit, stejně tak si jej můžete přeložit do
vašeho jazyka. Nejlepším způsobem pochopení je však vždy vlastní zkušenost – empirie
a pro tu je nezbytná opět praxe. Takže cvičit, cvičit, cvičit a cvičit.
Na rozdíl od mnohých fyzických aktivit je jóga
specifická tím, že se snažíme o zpřítomnění se. Tím mám na mysli, že se snažíme
uchopovat pozornost a zaměřovat ji na to, co v dané chvíli děláme. Mnohé
novodobé způsoby cvičení body and mind vychází právě z tohoto tisíce let
starého konceptu. A protože kolik je lidí tolik je chutí a také jógy, může každé
jógové i nejógové cvičení vypadat různě. Názvy by měly sloužit k orientaci,
bohužel se ale velmi často stávají komerční značkou a marketingovými tahy. V podstatě
veškeré novodobé fyzioterapeutické techniky a cvičení body and mind jsou
vykradenými, anebo znovuobjevenými a stále opakovanými koncepty zejména východních
směrů do krerých spadá i jóga. Těžko objevit něco co už tu nebylo, protože tělo
má jen jednu strukturu. Jedná se stále stejný koncept. Koncept těla. Jednotlivé
jógové směry se pak liší dle osobního uvědomění a dle toho, na co je kladen
důraz.
To však není podstatné. Důležitá je pouze
praxe a to jak na Vás cvičení působí. Jaké vyvolává dlouhodobé odezvy.
Jógové učení nahlíží na lidské tělo jako na
soubor vrstev různé kvality. Tyto vrstvy nechápejte jako vrstvy cibule, ale
jako vzájemně se prostupující části jako když smícháte různé ovocné šťávy do
jednoho multivitamínového nápoje. Tou neuchopitelnější částí je naše fyzické
tělo. A právě pro jeho uchopitelnost je výhodné začít u něho.
Zjemňování vnímání nejhrubější vrstvy našeho
systému má za následek jeho uvědomění si a počátek vnímání jeho dalších, stále
jemnějších částí. A tak můžeme začít vnímat další vrstvy svého těla jakými jsou
například energetické, emocionální, či mentální tělo. Popisují se jako
jednotlivá těla, protože jestliže na ně přeneseme svoji pozornost, nemusí mít
identickou formu s fyzickým tělem. S postupným zjemňováním našeho vnímání
dochází ke změně vnímání struktur těla, což souvisí i s uvědoměním si jeho
jednotlivých částí jako celku. Můžeme tak začít postupně vnímat různé a mnohdy
nové vjemy.
Mnozí autoři jógové literatury směšují jógové
koncepty a koncepty známé západnímu pojetí vědy. Tímto pak vzniká směsice různých
nesourodých vhledů a teorií, které mají nejspíš za úlohu vyhovět racionálně
smýšlejícím lidem, aby je lépe přijali za své. Ale z mé zkušenosti je
zavádějící tyto koncepty směšovat, protože stojí na jiných základech. Nemusíme
jim nalézat vhodné ekvivalenty, stačí pochopit jejich fungování. Nejde přeci o
teoretizování, ale o jejich praktické využití!
Chceme-li pochopit fungování jógy, je třeba ji
chápat jako celistvý systém, i když s některými částmi nemusíme souhlasit.
Vytrhávání z kontextu může být velmi zavádějící a nebezpečné, protože
jógové techniky se snaží o jakési přeprogramování našeho vlastního softwaru a
to na všech úrovních. Časem se naše pochopení různých souvislostí mění. Mnohé
texty jsou totiž pro lepší pochopení a zažití jen symbolickým vyjádřením
nějakého běžného faktu, jiné jsou však zapotřebí brát doslova. Je třeba číst
mezi řádky a pochopit že díky skrytému symbolismu a mnohým přepisováním,
překladům a útržkovitým textům mohlo dojít k překroucení pochopení
původních významů jógového učení.
Další trhlinou je, že téměř veškeré východní
směry počítaly s jakýmsi už uceleným stavem studenta a popisy technik se
zaměřily zejména na popis finálního stavu praxe. Ve většině případům se však nezabývají
dostatečně postupem k tomuto výslednému stavu. Ten pak často probíhá
odlišným způsobem. Pro tyto důvody byla a je velmi důležitá role učitele.
Bohužel souhrou těchto faktorů se často stává,
že se v našich končinách samotní učitelé neznají původní cíle a správné
provedení technik. Tedy pokud neměli sami kvalitního mistra, anebo nedošli
delší cestou vlastního pochopení k pravému významu a správnému provedení jógovývh
praxí. Často se pak stává že se nepřipravený jogín začne provádět pokročilejší
techniky, čímž si prodlužuje cestu učení se o dobu kterou stráví učením se
nechtěných návyku, poté rozrušováním těchto návyků a návratu k výchozímu
stavu a v poslední řadě učením se nového správného postupu. A toto je ten
nejpříjemnější scénář. Některými zdánlivě jemnými a neškodnými technikami může
totiž dojít i k vážnému sebepoškození jak na úrovni fyzického těla, tak na
úrovni mentální. Proto si pamatujte, že čím jemnější technika, tím drtivější
dopady.
Rád bych přiblížil pojem energetického těla
pomocí některých soudobých pojmů.
Biomechanika
Proudění energie je někdy spojováno
s pojmem biomechanika. Jedná se o podobný koncept jako je tzv. alignment. Jedná
se o vlastnosti a zákonitosti pohybového projevu, o nastavení základní tělesné
struktury - kostry do takového postavení, aby vzniklo ideální rozložení napětí
v těle. Napětí v těle je určováno zejména napětím ve fasciích. Fascie, neboli povázky jsou vazivové obaly svalu či skupiny svalů,
které mají vliv na funkci svalů při určitých pohybech. Právě tyto tkáně nám společně se základní tělesnou strukturou – naší
kostrou určují možnosti našeho pohybového aparátu. Ideálním napětím mám na
mysli takové napětí v těle kdy přestože je tělo v činnosti vnímáme
jej, jakoby bylo uvolněné. Vnitřní napětí a vnější uvolněnost. Velmi často se však
stává, že kopírujeme pouze vnější formu, soustředíme se tak na vnější svalové
struktury a tak zapojujeme tak především povrchové svaly těla. To proto, že
vnitřní a hluboké, často však velmi důležité posturální svaly těla nejsou vidět
a jediná cesta, jak se je naučit ovládat je PROCIŤOVÁNÍM. Jestliže vyvineme
takovéto napětí těla stane se náš pohyb úspornějším, což má za následek
neplýtvání energie (viz článek brahmačarja), kterou pak můžeme věnovat na
důležitější věci. Nově vnímaný pocit se často spojuje s pociťováním otevřní
se a proudění energie v těle. Takto se můžeme pomocí tělesných cvičení seznámit
se svým tělem a svými pohybovými návyky, které bývají v úzkém vztahu
k naším psychickým a emočním návykům. Skrze tělesné cvičení tak můžeme
objevit vlastní vzorce našich často zatěžujících návyků. Nové rozložení napětí
v těle nám poskytne nový zážitek prožitku našeho fyzického těla a jeho
souvislostí (fyziologie). Takovýto prožitek by se dal srovnávat s částí
mapy konceptu o kterém se mluví jako o energetickém těle.
Kinesféra
Kinesféra je dynamický prostor, prostor
určující možnosti našeho těla. Dala by se dala označit jako jakési pohyblivé vajíčko,
které nás obklopuje. Vejce dosahující na nejvzdálenější, námi dosažitelné místo.
Viz známý nákres proporcí lidské postavy (Vitruvius) Leonarda da Vinci. Kinesféra
je dynamickým prostorem, ve kterém se můžeme pohybovat a manipulovat
s tělem i předměty. Její hranice mohou být rozšířeny a může se pohybovat
po prostoru. A co navíc, velmi se podobá dalším popisům energetického pole
člověka. Netvrdím, že jsou totožné, jen že je zde jistá podoba.
Čakry
Čakra znamená v překladu kolo, či vír.
Jsou to energetické centra, energetické shluky v našem těle. Když si uvědomíme, že
atom je vlastně pouze dostředivá síla v prázdném prostoru s trochou
částic, co je potom naše tělo? Jsme hmotou, či jakýmsi silovým polem? Opravdu
platí, že to co nevidíme, nebo na co si nemůžeme šáhnout neexistuje? A opravdu
nemůžeme?
S každým z těchto vírů se spojuje
jedno z našich těl (jeden z obalů).
Většinou se znázorňují barevnými obrázky
lotosových květu s geometrickým útvarem, někdy obrázkem, či exoticky
vypadajícím písmenkem ve tvaru rozsypaného čaje jež jej vyjadřuje. Pojí se k nim
i zvuky vyjadřované jednotlivými hláskami, či slabikami.
Počet kolísá dle systému. Jedná se
nejdůležitější energetická centra a každý člověk i systém shledává každá centra
jinak důležitá. Jedná se o různé kvality stále stejné energie.
Abychom tyto centra vnímali, nemusíme se
zaměřovat na konkrétní polohu a vizualizaci těchto vírů. Stačí být vnímavými
k sobě samému. Čakry vyjadřují jisté kvality energie, která námi prochází.
Tyto kvality však můžeme vnímat opět prociťováním i bez přijetí systému čaker.
Je nesmyslné filozofovat nad tím, zda je
takovéto rozšíření vnímání sugescí, anebo faktem. Jestliže dojdeme změny
vnímání světa jak jej známe, je jedno co ji způsobilo.
„Ryba nemyslí na rybáře, ryba myslí na hlad.“
Znovu opakuji, že přijetí není totožné s
informovaností. Je dobré znát spojitosti, abychom byli orientovaní a mohli při
nečekaném překvapení flexibilněji reagovat. Úžasnou vedlejší vlastností praxe
je to, že jestliže praktikujeme jak máme, změny reakcí přijdou samy od sebe.
To co bylo výše popsáno jsou jen fragmenty
celku, jen drobné části. Nechtěl jsem ztotožňovat jedno s druhým, jen
poukázat na jeden z aspektů který naše společnost poznala a přijala s dalšími,
kterým není věnována pro jejich subtilnost taková pozornost.
Je nesmyslné a zbytečné hledat souvislosti
s koncepty které známe. Zato je velmi důležité zůstat otevřený novým
způsobům.
Óm
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára